“Yedek parça fiyat artışı konusunda denetim ve kontrol mekanizması kurulmalı” 

Sigorta şirketlerinin en önemli maliyet kalemlerinden biri olan oto yedek parça fiyatlarındaki dövize bağlı artış sektörün belini büküyor. Yüzde 80’i ithal olan yedek parça fiyatlarında, özellikle üst segmentte, yüzde 80’in üstünde fiyat artışları yaşanıyor.  

Hayat dışı toplam prim üretiminin yarısına yakınının geldiği kasko ve trafik sigortalarındaki hasarın sektörün diğer tüm branşlar için ödediği toplam hasarın yarısını geçtiği göz önünde bulundurulduğunda, yedek parça maliyetlerinin önümüzdeki dönemi daha da kötü etkileyeceği tahmin ediliyor.  

Haziran sonu rakamlarına göre değerlendirme yapılacak olursa, sektörün hayat dışında 24 milyar liralık üretiminin 7,5 milyar lirası trafikten, 3,7 milyar lirası ise kaskodan olmak üzere, 11,2 milyar liralık bölümü oto branşından geliyor. Ödenen hasara bakıldığında, toplam 8,6 milyar liranın 3,1 milyar lirası trafiğe, 2,5 milyar lirası kaskoya gidiyor. Söz konusu iki branşın hasar maliyeti -muallak hasar hariç- 5,6 milyar lirayı buluyor. 

Oransal olarak, muallak hasarlar hariç, toplam hasar ödemelerinin yüzde 65’i, üretimin yüzde 45’inin gerçekleştiği oto branşları için yapılıyor.  

Sonuç olarak, diğer branşlara göre hasar primin dengesizliğinin yaşandığı oto branşlarında, yedek parça maliyetlerinin dövize bağlı olarak artmasıyla birlikte, sigorta sektörünün hasar prim dengesinin daha da bozulacağı görülüyor.  

AHMET NEDİM ERDEM

Konuyla ilgili yorumunu aldığımız TOBB SEİK (Sigorta Eksperleri İcra Komitesi) Başkanı Ahmet Nedim Erdem, yedek parçalarda yılbaşından bu yana kontrol edilemeyen fiyat artışları yaşandığını ifade etti. Erdem, “Yedek parça fiyat artış sisteminin kontrolünü sağlayan bir mekanizma yok. Yılbaşından Temmuza kadar yüzde 51 zam yapan markalar var. Ağustos ayındaki döviz kurundaki artışı ve gelecek yılbaşı zammını da düşündüğümüzde, bir yılda yüzde 100’ü aşan zamlar söz konusu olacak. Kaldı ki, döviz kuru artarken fiyatlar artıyor ama düşerken etkilenmiyor. Bu artış enflasyonla, döviz kurlarındaki hareketle ya da hükümet politikalarıyla açıklanabilecek bir durum değil. Sigorta şirketlerinin Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile Ticaret Bakanlığı nezdinde temaslarını arttırıp, yedek parça fiyat artışı konusunda denetim ve kontrol mekanizmasının kurulmasını sağlamaları gerekiyor.