İnsan odaklı inovasonla şirketi dönüştürmek: “Design Thinking”

Sanatı iş ve teknoloji dünyasıyla bir araya getirerek, inovasyon kavramına derinlik kazandırmayı hedefleyen ArtBizTech, “design thinking-tasarım odaklı düşünme” metodolojisiyle sigortacılığa farklı bir perspektif öneriyor. İnovasyonun odağına insanı alan tasarım odaklı düşünme, sigorta şirketlerine kültürel bir değişim haritası sunuyor.

***

Sigorta sektörü pazardaki değişimler nedeniyle sürekli dinamik kalmak zorunda. Ancak bir yandan da iş süreçleri denetimindeki sıkılık ve hata riskine karşı alınan önlemlerdeki yoğunluk, çalışanlarda yeniliklere karşı istemsiz bir direnç oluşturuyor. İnovatif fikirlerin regülasyonlara takılarak uygulamaya geçirilememesi ise, kurum içinde motivasyon düşüklüğüne yol açabiliyor. Bu durumda yeni bir iş modeli, hizmet ya da ürün tasarlamak için aynı süreçleri tekrarlamak yerine, hızlıca ‘süreç iyileştirme’ operasyonları kurgulanarak verim elde etmeye çalışılıyor.

İşte bu noktada neler yapıldığıyla ilgili yeni iş yöntemlerini dinlemek üzere ArtBizTech’in kapısını çaldık. İş dünyasının daha yenilikçi ürün ve hizmetler geliştirmesine katkıda bulunan inovasyon danışmanlığı firması ArtBizTech, sunduğu Tasarım Odaklı Düşünme (Design Thinking) metodolojisiyle, sigortacılık sektörüne de destek veriyor.

ArBizTech, farklı sektörlere özel olarak  gerçekleştirdiği çalışmaların yanı sıra sigortacılık sektörüne yönelik  düzenlediği workshoplarla da, daha fazla gencin sigortacılık çözümlerinden faydalanması adına çalışmalar yapıyor. Yapılan çalışmalarla elde edilen içgörüler, sigorta hizmetlerinin her yaştan kullanıcıya hitap edebilmesi için yenilikçi çözümler sunuyor.

İş, teknoloji ve sanatın buluşması

Çalışmalarında Tasarım Odaklı Düşünme’nin yanı sıra Sanatsal Düşünme (Artful Thinking) metodolojisini de temel alan ArtBizTech, iş ve teknoloji, tasarım ve sanat gibi farklı alanlardaki profesyonellerden oluşan multidisipliner bir ekip. Sanatı iş ve teknoloji dünyasıyla bir araya getirerek, Türkiye’de “inovasyon” kavramına derinlik kazandırmak misyonuyla hareket eden ArtBizTech’in Yönetici Direktörü Rabia Yorgancı Kındıroğlu ve ArtBizTech Tasarım Odaklı Düşünme Danışmanı ve Tasarımcı Nurseli Yorgancı Ceylan, Tasarım Odaklı Düşünme metodolojisinin ne olduğunu ve adım adım nasıl uygulandığını anlattılar:

 

Tasarım Odaklı Düşünme’nin aşamaları

Tasarım Odaklı Düşünme, Tanımlama, Araştırma, Yorumlama, Fikir Geliştirme, Prototipleme ve Değerlendirme olmak üzere altı aşamadan oluşuyor ve workshoplar halinde uygulanıyor.

  1. Tanımlama

    İlk olarak birlikte çalışılacak firma ile toplantı yapılarak temel planlamalar yapılıyor ve “challange” adı verilen belli bir hedef belirleniyor. Stratejik bir konu olduğu için bu toplantılar, üst düzey yöneticilerin katılımıyla gerçekleştiriliyor.

Hedef belirlemede kritik nokta

Hedef belirlenmesinde en kritik nokta, üzerinde çalışılacak olan konuyu ne çok geniş ne çok dar tutmak. Örneğin “Nasıl daha başarılı bir şirket oluruz?” çok geniş bir hedef.

Bunun yerine ‘başarı nedir’ sorusu ile başlayabiliriz sorgularımıza. Challenge cümlesinin tam olarak ihtiyaçları belirten kapsamda ve herkesin aynı şeyi anlayacağı netlikte olması gerekiyor. Bir diğer önemli nokta ise netlik. Challenge cümlemizi bir resim olarak düşünürsek bu resme bakan herkes aynı hikâyeyi görmeli, aynı duyguları hissetmeli. Özetle, soyut bir tablo bu aşamada başarısız olacaktır.

Case Study:

Challange: Nasıl gençlerin sigortalanma miktarını arttırıp sigortanın “gerekli bir şeytan” olarak görülmesini önleriz?

  1. Araştırma aşaması
  • Challenge belirlendikten sonra araştırma aşamasına geçiliyor. Bu aşamanın ilk kısımları olan hedef kitlenin tanımlanması ve Müşteri Yolculuk Haritası adımlarının belirlenmesinin ardından hedef kitleyi temsil eden kişilere ulaşılarak ön görüşmeler yapılıyor, workshop’a davet ediliyor.

 

  • Design Thinking kültürünü şirket kültürüne entegre etmek isteyen firmalarda, ön hazırlık sürecinde firmadan seçilen bir grup da aktif rol alıyor.

 

Case study: Gençlerin sigortalanma miktarındaki azlık ve sigortanın “gerekli bir şeytan” olarak görülmesinden yola çıkarak kurguladığımız workshop’a öncelikle gençlerin kendilerini dinleyerek başladık. Ön çalışmalarımızda hedef kitlemizin hem günlük rutinlerini, ihtiyaçlarını daha iyi anlamak; hem sigorta sektörüne karşı duruşlarını ve fikirlerini öğrenmek; hem de spesifik olarak çalıştığımız sigorta şirketi hakkındaki izlenimlerini almak amacıyla sahaya indik, gençlerle görüştük. Önceden hazırladığımız soru setimizle röportajlar yaptığımız gençler bize ihtiyaçlarından, sorunlarından ve beklentilerinden bahsetti. Tüm bu verileri bir araya toplayıp, görselleştirmelerle okunabilir içgörüler haline getirerek workshop’a hazırladık.

 

  • Workshop öncesi son çalışma katılımcıları belirleyip Workshop için bir araya gelindiğinde öncelikle katılımcılara Tasarım Odaklı Düşünme’nin ne olduğu, iki gün boyunca ne yapılacağı anlatılıyor; metodolojinin ruhu aktarılıyor.

 

  • Empati kurma, doğru soruları sorma gibi bu aşamada ihtiyaç duyulan yetkinlikleri tetiklemek amacıyla Sanatsal Düşünme pratikleri gerçekleştiriliyor.

 

  • Sonrasında hedef kitleyi temsil eden misafirler salona davet ediliyor ve görüşmeler başlıyor. Katılımcılar, hedef kitlenin belirlenen bağlamdaki ihtiyaçlarını, problemlerini anlamaya, olası fırsatları yakalamaya çalışıyor.

Case study: Workshop başladığında ilk adım olarak “challenge”ı tüm katılımcılara net bir şekilde aktarma ve akışın üzerinden geçmenin ardından hedef kitlemizi temsil eden insanlara dokunabilmek, onların ihtiyaçlarını, sorunlarını birinci ağızdan duyup, inovasyonun en önemli ön koşulu olan içgörüleri yakalayabilmek adına onları workshop salonuna davet ettik. Böylece tüm katılımcılar, sorularını hedef kitleye doğrudan sorarken içgörülerde “derine, daha derine” inme fırsatı elde ettiler.

 

 

  1. Yorumlama aşaması

    Yorumlama aşamasına da Sanatsal Düşünme pratiği ile başlanıyor. Bu aşamada en çok ihtiyaç duyulan yetkinlik “örüntü yakalama” oluyor. Araştırma aşamasında toplanan tüm veriler bir araya getiriliyor, benzer olanlar arasındaki örüntüler yakalanıyor ve içgörülere ulaşılıyor.

 

Case Study: Personalarımızdan alabileceğimiz tüm bilgileri aldıktan sonra workshop salonunda katılımcılarımızla İlgi Diyagramı, Empati Haritası, Zihin Haritalama gibi tekniklerle içgörüler yakaladık. Görüşmeler sonucu ortaya çıkan içgörüler arasında sigorta şirketinin onları sadece “sigortalaması” değil tamamen “güvenceye alması”; çalışmak istedikleri şirketi ya da poliçeyi seçmeden önce mutlaka çevresindeki yakınlarına danışması; uzun poliçe sözleşmelerinin okunmamasını ama kısa olanlarınsa mutlaka altında yatan bir olumsuz nedenden dolayı kısaldığını düşünmesi gibi birçok örnek vardı.

  1. Fikir geliştirme aşaması

    Workshop’un ikinci gününe fikir geliştirmeyle başlanıyor. Gruplar, önceki gün ulaşılan içgörülere yönelik yaratıcı ve yenilikçi fikirler ortaya çıkarıyor ve diğer gruplarla paylaşıyor. Bu aşamada fikirlerin hiçbir sınır tanınmadan ortaya çıkmasına odaklanılıyor. Tüm içgörülerin üzerinden geçildikten sonra, kısıtları olan gerçek dünyaya dönülüyor ve ortaya çıkan fikirler hedef kitleye olan katkısı, uygulanabilirliği ve firmaya katacağı değer göz önüne alınarak önceliklendiriliyor.

 

Case Study: İlk günün sonunda içgörüler ortaya çıktıktan sonra ertesi sabah katılımcılarımız gruplar halinde içgörüleri karşılayan çeşitli fikirler üretti. Sonrasında bu fikirleri “uygulanabilirlik”, “firmaya katacağı değer” ve “hedef kitleye olan katkısı” eksenlerinde değerlendirerek öne çıkan fikirleri, prototiplenmek üzere yine katılımcılarımızla birlikte seçtik.

  1. Prototipleme aşaması

    Bu aşamada görsel düşünme yetkinliğini geliştirmek için bir Sanatsal Düşünme pratiği uygulanarak seçilen fikirler prototipleniyor. Prototipleme, ortaya çıkacak olan çözümün tüm akışı üzerinde yeniden düşünme ve tüm boşlukları giderme olanağı sağlarken, yeniden buluşulacak olan hedef kitle için somut bir çözüm önerisi sunulmasına imkan da tanıyor.

 

Case study: Prototip aşamasında, her grup kendi fikirleri arasından öne çıkanı konseptleştirerek görselleştirdi. Kağıt, karton, ponpon, şönil, renkli bant gibi çok çeşitli kırtasiye ürünlerini kullandığımız prototipleme yöntemi, bu workshop’ta olduğu gibi ortaya çıkan fikir bir “servis” olduğunda bir sonraki aşama için oldukça kullanışlı ve kolay okunur olarak hazırlanabiliyor.

  1. Değerlendirme aşaması

    Prototiplerin hazırlanmasının ardından hedef kitle ile yeniden bir araya gelinerek ortaya çıkan çözümler için yorumları alınıyor. Gelen yorumlar doğrultusunda konsept tasarımlar tamamlanıyor. Tüm süreçteki girdi ve çıktıları içeren raporun firmaya teslim edilmesiyle Design Thinking süreci sonlanıyor.

 

Case study: Değerlendirme aşamasında hedef kitleyi tekrar workshop alanına çağırarak hazırlanan prototipler üzerinden yorumlarını aldık. Bu aşamada birden fazla dikkat edilmesi gereken nokta var. İlki, personalar önceki gün gelenlerle aynı kişiler olmak zorunda değil, aynı kitleyi temsil ediyor olmaları yeterli (aynı kişilerin gelmesinde ise hiçbir sakınca yok). İkincisi, yapılan eleştirileri hiçbir zaman kişisel almama gerekliliği; bu eleştiriler gerçekten üretilen bu konsept için yapıldı. Üçüncü olaraksa, müşteri her zaman haklı değildir ancak mutlaka dikkat etmemiz gereken bir noktayı işaret etmiştir.

İki günlük workshop sonrası raporu hazırladık. Bu raporda iki gün boyunca salonda konuşulan her şey, yakın zamanda teknoloji yetersizliği, regülasyon kısıtı, toplumun hazır olmaması gibi farklı nedenlerden dolayı uygulanamayacak olan tüm fikirler de dahil edilerek yer aldı ve ileride bu engellerden biri aşıldığında uygulanmak üzere “sıradaki fikirler” olmak üzere stratejik adımlar arasına girdi.

İnovasyon çalışmalarına en çok ihtiyaç duyulan sektörlerden biri olan sigortacılık, ArtBizTech tarafından derlenen sanatsal düşünme pratikleriyle zenginleştirilen, sağ beyin yetkinliklerini geliştirerek ortaya daha yaratıcı fikirler çıkaran bir workshop kazandı.