Uğur Gülen: Çuvaldan çıkan mızrak, sağlık sigortası

Sigorta sektörü, “hayat sigortası dışarıda bırakıldığında” poliçe fiyatlarındaki artışın etkisiyle 2019’da yüzde 20 oranında büyüme gösterdi. Büyümenin lokomotifi ise sağlık sigortaları oldu. Sektör, yılın ilk 10 ayı dikkate alındığında prim üretimi açısından yüzde 20 büyüme gösterirken, sağlık sigortasında büyüme yüzde 32 oldu. DÜNYA’nın sorularını yanıtlayan Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, özelde Aksigorta, genelde sigorta sektörünün 2019 performansım değerlendirdi ve 2020’ye dair öngörülerini paylaştı.

“2019’u nasıl geçirdiniz? sorusuna “Nazar değmesin” diyerek başlayan Gülen, “Bu sigorta işi savunmacı bir iş. İşler iyiyken de kendine yer buluyor, işler kötüye gittiğinde de kendine yer buluyor. Çünkü bizim işimiz stok korumak. Stoklar kaybolmuyor. Yani ülke ekonomik krize girdi diye binalar, fabrikalar yok olmuyor. Arabalar küçülmüyor, erimiyor,buharlaşmıyor. Yahut sağlık ihtiyacı ortadan kalkmıyor. Tamam yeni binalar çok açılmıyor, yeni girişimler azalıyor, stoğa yeni katılım azalıyor belki ama stok yok olmuyor. Bizini işimiz stoğu korumak olduğu için 2019 yılım geçtiğimiz diğer yıllardan daha kötü geçirmedik” dedi.

‘Hayat sigortası dışarıda tutulduğunda’ sektörün yılın ilk 10 aylık döneminde yüzde 20 büyüme ile 41 milyar TL prim üretimi gerçekleştirdiği bilgisini paylaşan Gülen, büyümede sağlık sigortasındaki fiyat artışının sürükleyici olduğunu belirterek şunlan söyledi: “Trafik sigortalan sektörün altında %16 büyürken, kasko sigortalan %20 büyüdü. Motor dışı sigortaları %18. Esas büyüme sağlıktan geldi. Sağlık sigortalan %32 büyüdü.”

Sağlık sigortasındaki büyümenin medikal enflasyondan kaynaklandığım ifade eden Uğur Gülen, bu durumu şöyle açıkladı: “Sağlık, ortalamanın üzerinde prim üretimi ile büyümenin motoru oldu. ‘Çuvaldan çıkan mızrak ne’ derseniz, bunun cevabı 2019 yılında sağlık sigortası. Bunun birinci nedeni, medikal enflasyonun normal enflasyon üzerinde artış göstermesi. İkincisi, buradaki oyuncu sayısı az. Sağlık sigortalarında bu ürünü sağlayan oyunculardan sektör lideri pazarın %45’ine sahip, İkincisi %25, üçüncüsü %15. Demek ki üç büyük oyuncu pazarın %85’ine hakim. Tabu arz eden sayısı az olunca fiyatlamada daha kontrollü oluyor. Kırk tane oyuncunun olduğu yerde rekabet daha fazla oluyor.”

Kurun ve enflasyonun daha stabil hale geldiğini, ekononomik verilerin iyileşmeye yüz tuttuğunu, büyüme emarelerinin geldiğini belirten Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, 2020 için oldukça iyimser. Bu iyimserliği “Ekonomiyi büyütecek bir takım parasal önlemler, teşvikler yapılıyor. Böyle olunca 2019 yılından daha hızlı büyüyen, daha stabil, tüketici güveninin biraz daha yukarıda olduğu genel makro ekonomiyi görmek açıkçası 2020 yılında bizi yanıltmaz. 2019 yılında kurulan şirket, fabrika, yatırımları, araç satışı, ev satışı düşüktü. 2020 yılında bunlar artacak. Bunların artması da sigorta sektörüne olumlu katkı sağlar. Çünkü varlıkların artması bizim sigortalayacağımız miktarı artırır. Bu durum sigorta sektörüne olumlu yansır” sözleriyle anlatan Gülen, 2020’de daha düşük enflasyon olacağı için poliçe fiyatlarının düşük seyredeceğini söyledi.

Poliçe sayısındaki artışla birlikte sigorta sektörünün hızlı büyümesini sürdüreceğini öngören Gülen, “Sektörün önümüzdeki yıl büyümesi için genel beklentimiz 13-14 bandında. 2019 yılında %20’yken, 2020’de büyümenin bir miktar düşeceğini, ama reel olarak bir büyüme göstereceğini öngörüyorum. Bu yıl büyümeyi, sağlayan şey fiyat artışıydı, doğal olarak fiyat artışlarının düşmesiyle poliçe primlerindeki artış sınırlı olacak” dedi.

60.ıncı yaşını kutlayacak

2020’de 60’ıncı yaşını kutlayacak Türkiye’nin en köklü şirketleri arasında yer alan Aksigorta, önümüzdeki yıl 60. yaşında olacak. 60’ıncı yıla özel hazırlıklar içinde olan şirket, pekçok sosyal sorumluluk projesine imza atacak. Bu projelerle ilgili ayrıntı vermeyen Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, bu yılın ilk 10 ayında 41 milyar TL prim üretimi gerçekleştirerek yüzde 30 büyüyen kurumun 2020’de de sektörün üzerinde bir büyüme performansı göstereceğini söyledi. Sektörün üçüncü büyük oyuncusu olduklarının altını çizen Gülen, toplam prim üretiminde %8.3 pazar payına sahip olduklarını belirterek, sağlık sigortası kapsam dışında tutulduğunda ikinci büyük oyuncu olduklarını aktardı. Sigorta kârlılığında ise oldukça iddialı olduklarını vurgulayan Gülen. “Sektörün kazandığı kâr marjı %2. Aksigorta’nın kar marjı ise %9. Bu kâr marjını doğru fiyat vererek, doğru stratejiler belirleyerek ve yoğun teknoloji kullanarak elde diyoruz” dedi.