SAİK’ten DASK konusunda yanlış anlaşılma açıklaması

TOBB SAİK yönetimi 26 Eylül 2019 tarihinde gerçekleşen İstanbul Silivri merkezli depremin ardından DASK konusunda yaşanan yanlış anlaşılmalar için açıklamalarda bulundu.

TOBB SAİK yönetimi; geçtiğimiz günlerde gerçekleşen depremin ardından DASK’tan gelen bildirinin yanlış anlaşıldığını, depremin ardından sigorta yapılacak yapılarda hasar olmadığına dair bir rapor alınmasına gerek olmadığını ve sigorta yaptıranın beyanının yeterli olduğunu duyurdu.

Acentelerin Sesi’nden konuya ilişkin yapılan açıklamada,

“Değerli Meslektaşlar,

Öncelikle geçtiğimiz hafta yaşanılan İstanbul Silivri merkezli deprem için sizlere ve müşterilerinize Ekibimiz adına geçmiş olsun dileklerimizi iletiyoruz. Herhangi bir can kaybı ve ağır hasarların olmaması da bizler açısından da sevindirici olmuştur.

Malumunuz üzere geçen perşembe gününden bu yana da özellikle DASK (Doğal Afetler Sigorta Kurumu) Zorunlu Deprem poliçesi de gelen talepler arasında ilk sırayı almıştır. Artan yoğun talepler sonrasında da olası risklere dikkat çekmek adına DASK Kurumu tarafından 28 Eylül Tarihinde tüm Sigorta Acentelerine bir bilgilendirme maili iletilmiştir.

Mailde; Sigorta yapılacak yapılarda hasar olmamasına dikkat edilmesi ve ilk yeni yapılacak poliçeler için hak sahiplerinden ”hasar olmadığına” dair beyan alınması gerekliliğinden söz edilmiştir. Gelen mail gayet anlaşılır olduğu halde dikkat çekmek ve sansasyon yaratmak isteyen bazı basın mensupları ile sosyal medya ünlüleri asılsız bir şekilde DASK Kurumunun poliçe yapılmadan önce yapıya dair rapor istenmesi gerektiğini istediğini duyurmuşlardır.

Bu asparagas bilgiler yetmezmiş gibi, oluşan sigorta talebini fırsat bilen bir Broker firması da hukuksuz olarak elde ettiği ve içlerinde Sigorta Acentelerinin de olduğu binlerce GSM (Mobil telefonlar) numaralarına kendisinden DASK poliçesi yapılması halinde hak ettiği komisyonun tamamını müşterilere iade edeceğini üstelik de komisyon oranı belirten kısa mesajlar (SMS) atma fütursuzluğunu göstermiştir.

Bu broker’in kanunlara, yönetmeliklere aykırı bir şekilde biz Acenteleri birçok açıdan zora sokacak bu ve benzer çalışmalarını esefle kınıyoruz.

Meslektaşlarımızı da bu haklı tepkimize her ortamda destek olmalarını temenni ediyoruz

Her iki gelişmeye karşı hızlı aksiyon alarak hem asılsız DASK Poliçeleri için rapor istendiğini duyuranlara hem de haksız, hukuksuz bir şekilde komisyon iadesi yapacağını duyuran ve yıllardır bu tarz çalışmaları ile sektöre zarar veren broker firmasının son yaptığı mesaj çalışmasına tepki vererek, ilgili tüm Kamu Kurumları (Hazine ve Maliye Bakanlığı Sigortacılık Genel Müdürlüğü, TOBB ve TOBB Sigortacılık Müdürlüğü) nezdinde harekete geçen ilgili Kurumlara bizler adına şikayetlerini haklı gerekçeleri ile şikayet eden TOBB SAİK Yönetimine Acentelerin Sesi Ekibi ve tüm Acenteler adına teşekkür ediyor, çalışmalarının başarı ile sonuçlanmasını diliyoruz.

TOBB SAİK’in Sektöre yaptığı duyuruyu bilgilerinize sunuyoruz:

Değerli Meslektaşımız,

Öncelikle tüm meslektaşlarımıza ve halkımıza 26 Eylül 2019 tarihinde yaşanılan İstanbul Silivri merkezli depremden dolayı geçmiş olsun dileklerimizi iletiyoruz. Yaşanılan depremin ardından vatandaşlardan yoğun bir şekilde gelen Zorunlu Deprem Sigortası (DASK poliçesi) talebi olduğu da hepimizce bilinmektedir.

Yaşanılan yoğun talebin ardından Doğal Afetler Sigorta Kurumu tarafından Sigorta Acentelerine aşağıdaki şekilde bir hatırlatma ve bilgilendirme maili iletildi.

“Hepimize geçmiş olsun.

26.09.2019 tarihinde İstanbul’da yaşanan depremlerin ardından, hasarlı binaların sigortalanmasını önlemek amacıyla yenileme poliçeler haricinde ilk defa düzenlenecek olan Zorunlu Deprem Sigortası poliçeleri tanzim edilmeden önce binanın hasar görmemiş olduğundan emin olunuz. Dijital kanallarınızdan düzenlenebilecek poliçeler içinde hasarsızlık beyanının alınması gerekmektedir. Hasarlı konutlara poliçe düzenlemeyiniz.

Saygılarımızla

Doğal Afet Sigortaları Kurumu”

Maildeki açıklamada hasarlı binalara poliçe yapılmaması ve yeni yapılacak poliçeler için de müşteriden “binasında hasar olmadığına” dair beyan alınması gerekliliği hatırlatıldı.

Sigorta Acentelerine gelen maildeki açıklamalar kısa ve anlaşılır olduğu halde bazı sektörel basın haberlerinde ve sosyal medyada DASK poliçesi yapılması için vatandaşlardan binaya dair rapor istendiği şekilde asılsız ve mesnetsiz bilgiler verilmektedir. Değerli meslektaşlarımızın bu türden gerçek dışı haberlere itibar etmemelerini ve gerekli hallerde en doğru bilgiye DASK Kurumunun 125 Nolu telefon hattından ulaşabileceklerini hatırlatmak istedik.

Bunun dışında, bir sigorta brokerliği firmasının sigorta pazarlaması yaparken, sigorta primlerinden kendi kazandıkları komisyonların büyük bir kısmını, teklif ettikleri primden açıktan tenzil etmesi, açıktan tenzil edilen komisyonların sigortalıların kredi kartlarına ve banka hesaplarına iade etmesi yöntemi ile satış yapmaktadır.

Standart fiyatlı ürünlerde bile piyasaya daha ucuz prim teklifi vererek meslektaşlarımızın itibar, güven ve iş kaybetmelerine sebep olmaktadırlar.

Söz konusu firma hesaplanan primden bir kısım açıktan iadeler yaparak müşteride ucuzluk konusunda cazibe ve sektörde farklı bir piyasa olgusu yaratmaktadır. Uzun süredir şikayetçi olduğumuz bu konuya 30.09.2019 Pazartesi günü itibariyle daha baskın bir çalışma eklenmiş durumdadır. Geçen hafta İstanbul’da yaşanan deprem sonrasında kamuoyu gündeminde oldukça revaçta olan DASK poliçeleri ile ilgili, çok sayıda vatandaşa tüm komisyon gelirinin iade edileceği hususunda SMS göndermekte ve firmanın internet sayfasında duyuru yayınlanmaktadır.

Vatandaşlarımızın korku ve tedirginliklerinden yararlanarak pazarlama tekniği geliştirip, bir de komisyon almıyoruz şeklindeki stratejileri sektör adına kabul edilebilir bir davranış değildir.

5684 sayılı yasada tanımlanan acentelik mesleğinin tek gelir kapısı komisyonudur. Yasal yükümlülüklere uyarak Levhaya kayıtlı şekilde çalışan, vergisini ödeyen ve çok sayıda kişiye istihdam sağlayan yaklaşık 16.000 acentenin ileriki dönemlerde müşteri ile komisyon pazarlıklarına iteceğini düşündüğümüz bu uygulamanın engellenmesi ve mesleğimizin itibarsızlaştırılmaması adına, TOBB SAİK olarak gerekli girişimleri başlattık.

Bir sigorta brokerinin, aynı ürün için fiyat farklılaştırması çabaları iktisadi açıdan sigorta sektöründe ve Ülkemizde kaos ve güven sorunu yaratmaktadır. Diğer yandan, açıktan iade edilen komisyonlar vergi mevzuatına da aykırılık teşkil etmektedir.

Bu çerçevede, İcra Komitesi olarak, konunun sigortacılık mevzuatı ve ilgili diğer mevzuat hükümleri açısından incelenmesi ve uygulamanın durdurularak tekrarlanmamasını teminen, kamu otoriterleri nezdinde gerekli girişimleri başlatmış bulunmaktayız.

Bu vesile ile siz değerli meslektaşlarımıza TOBB SAİK olarak konunun yakın takipçisi olduğumuzu, haklı mücadelemizde çok seslilik adına desteklerinizi beklediğimizi bildirmek isteriz” ifadelerine yer verildi.