Eda Gülbahar ile İK Söyleşileri: Şirketlerde Covid-19 Uygulamaları

Değerli okurlarımız, bu sayımızdan itibaren sizlerle, içinde bulunduğumuz gerek global ekonomiyi gerekse ülkemizin ekonomisini derinden sarsan Covid-19 salgını sonrasında, ülkemizde şirketlerin ivedilikle gündemlerine aldıklarını konulara yer vereceğiz. Farklı ve yenilikçi fikirleri sizlere paylaşarak, mevcut uygulamaların sizlere de ışık tutmasını sağlamaya gayret edeceğiz.

 Her sayıda farklı bir şirketin uygulamalarını dilerseniz dergimizden okuyarak, dilerseniz duyurularını iletişim kanallarımızdan yaptığımız webinar programlarımızda dijital platformlardan takip edebilirsiniz.

 Şirketler bu dönemde nasıl esneklik kazandılar ve nasıl uyum sağladılar?

Çalışan bağlılığı testinden hangi şirketler nasıl tam puanla çıktılar?

Gelin birlikte göz atalım…

 Bu ayki sayımızda Fluidmaster İK Müdürü Tuğba Özbıyık bizlerle olacak.

Şirketiniz kaç ülkede faaliyet gösteriyor?

 Meksika, İngiltere, Hollanda, Slovenya, Slovakya ve Çin’de üretim tesislerimiz bulunmakta. 2015 yılında Türkiye operasyonu grup bünyesine katıldı.

Şirketinizin beyaz ve mavi yaka olmak üzere kaç çalışanı bulunuyor?

 Şirketimizin Türkiye lokasyonunda 195 mavi yaka, 42 beyaz yaka çalışanımız görev yapıyor.

 İlk Covid-19 vakası teşhisi 2019 yılı Aralık ayında kondu biliyorsunuz? Siz şirketinizde önlemlerinizi ne zaman aldınız, uygulamaya hangi tarihte başladınız?

 Şirketimiz bünyesinde Çin’de de bir fabrikamız olduğu için, yaşananları ulusal medya kanalları dışında Çin lokasyonumuzdan da yakından takip edebilme şansına sahip olduk. Ocak ayı içinde Çin’e yapılacak veya yapılması planlanan seyahatleri kısıtladık, bir ziyaret veya temas sözkonusu ise de karantina uygulaması ve sağlık kontrolünden geçmeden şirkete gelmeme kararını uyguladık. Türkiye lokasyonumuzda ciddi önlemler almaya Mart ayında başladık.

 COVİD-19 sürecini şirketinizde -insan kaynakları özelinde- nasıl yönettiniz?

Türkiye’de ilk resmi vaka deklarasyonu yapıldıktan sonra üst yönetimle beraber konuyu gündemimize alarak bir toplantı yaptık. İlk adımımız yurt dışı seyahatlerinin iptali, gerekli olmadıkça tedarikçi ve müşterilerle ilgili toplantıların iptali ya da ertelenmesi ve tokalaşmanın kaldırılması oldu. İş güvenliği uzmanımız ve şirket doktorumuzla beraber risk değerlendirmesi yaptık. İçinde öncelikle hijyen ve sosyal mesafe kuralları, yemekhane düzeni, temizlik ve servis hizmetlerimizde değişiklikler, eğitimler ve acil durum ve koordinasyon ekibinin kurulumu olan bir liste hazırladık. Yapılması gerekenler listemizi gelişmeler ışığında revize ettik. Hukuki anlamda şirket avukatımız ve sendika başkanıyla koordineli şekilde ilerledik.

Oluşturduğumuz olası senaryoları önce yönetim kadrosuyla daha sonra tüm şirket çalışanlarıyla şeffaf bir şekilde paylaştık. Konuları, izin takvimlerini, çalışma düzenlerini haftalık olarak değerlendirdik.

Yapılanlar ve yapılacaklar hakkında neredeyse her gün mavi yaka ve beyaz yaka çalışanlarımızı bilgilendirdik.  Çünkü onların da kendilerini güvende hissetmeye ihtiyaçları vardı. Eğitimleri şirket doktorumuz, iş uzmanımız ve insan kaynakları yönetimi olarak bizzat sahaya inerek, onlara güncel durumu anlatarak ve onların da fikirlerine açık olduğumuzu söyleyerek yaptık.

Çok güzel öneriler geldi, çünkü onların yaşadığı ortamdaki riskleri onlar daha net ve hızlı görebildiler. Küçük bir örnek; çay içme alanlarında açık şekerlerin kapalı olması önerisini hemen uygulamaya aldık.

“Aksiyon listesi oluşturduk”

İnsan Kaynakları Müdürü olarak ise, bu süreçte bilgi alabileceğim tüm bağlantılarımı kullandım. Whatsapp gruplarında yazılan tavsiyeler, örnek uygulamalar, Linkedin’de paylaşılan faydalı paylaşımları not etmeye başladım. Bu sırada Dünya Sağlık Örgütü’nün işyerleri için tavsiye rehberine ulaştım. Bu rehberden de faydalanarak aksiyon listesi oluşturduk.

Beyaz yaka çalışanlarımız için evden çalışma uygulamasına geçmeden önce yönetimle beraber bazı kararlar aldık. Gerekli alt yapının sağlanması için IT ve eğitim desteğini tamamladıktan sonra, ofiste her departmandan bir kişi olacak şekilde planlama yapılması gerektiğini tüm departman yöneticilerine ilettik, işlerini nasıl efektif yönetecekleri konusunu onlara bıraktık. Her gün yaptığımız yönetim toplantısında aksayan konuları görme ve düzeltme fırsatımız oldu.

“Uzaktan çalışma”, “pandemi sürecinde insan davranışları”, “duygusal dayanıklılık “gibi konular üzerinde yapılan webinar’lara katılarak edindiğim tüm bilgileri çalışanlarımızla paylaştım. Online coffee break uygulaması yaptık, korona virüs dışında konular hakkında sohbetler ettik, film ve kitap tavsiyelerini konuştuk.

Fabrikamızda üretim, kronik hastalığı olanlar ve sokağa çıkma yasağı hariç her gün devam etti. Dolayısıyla bu konuda empatiyi elden bırakmadan, sendika temsilcisiyle neredeyse her gün konuşarak üretimi devam ettiren çalışanlarımızın istek ve önerilerini hızlıca devreye aldık. Evden de çalışsak, sizi asla yalnız bırakmıyoruz mesajını verdik. Çünkü güvenin her şeyin temeli olduğunu biliyorduk.

“Aktiviteleri online ortama taşıdık”

Covid-19 sebebiyle ara verdiğimiz şirket aktivite ve yarışmalarını online platforma taşıma kararı aldık. 23 Nisan bayramı vesilesiyle çocuklara yönelik bir yarışma düzenledik, video ve fotoğraf göndererek yarışmaya katıldılar. Yarışmacıları sosyal medya hesabımızdan paylaştık, ayrıca tüm şirketi temsil eden 10 kişilik jüri ekibiyle değerlendirmelerini yaptık ve ödüllerini 23 Nisan öncesinde çocuklara gönderdik. “Korona günlerinde hayat” ve “tahmin yarışması” düzenleyerek hem korona dışında bir gündem yaratmaya çalıştık hem de çalışanların motivasyonlarını olumlu yönde geliştirmeye özen gösterdik.

 

Bir yandan İnsan sağlığı ve güvenliği önceliklerimizi tamamlarken diğer yandan ekonomik olarak nasıl bir süreçle karşılaşacağımızı bilemediğimiz için devletin sağladığı Kısa Çalışma Ödeneğine başvurduk. Yönetim ile beraber finansal durumumuzu göz önünde bulundurarak çeşitli senaryolar oluşturduk. Bu sayede en kötüyü ve en iyiyi görme fırsatımız oldu. Şirketimizin bağlı olduğu merkez ofise haftalık aksiyonları ve durumumuzu bildirirken, senaryolarımızı da bildirdik, onların da güncel durumumuzu yakından net olarak görmelerine yardımcı olduk.

Tuğba Hanıma paylaşımları için teşekkür ediyoruz. Gelecek ay farklı bir İnsan Kaynakları yöneticisi ile şirket uygulamalarına sayfamızda yer vermeye devam edeceğiz. Sağlıklı günler diliyoruz.