Deniz sigortacılarında Kuzey Kutbu belirsizliği

Kuzey Kutbu’nun sularında artan nakliye faaliyetleri, bilinmeyen sorumluluk sorunlarıyla uğraşmak zorunda kalan deniz sigortacıları için önemli bir zorluk oluşturuyor.

***

Reuters’da yer alan habere göre, Kuzey Kutbu’nda son zamanlarda ticari taşımacılık faaliyetlerinde artış görülüyor. Çünkü Avrupa ile Asya arasında çalışan birçok kargo gemisi, yakıt ve zaman tasarrufu nedeniyle bu rotayı kullanmayı tercih ediyor.

Bu durum ise büyük bir kaza olması durumunda sigortacılar tarafından hangi zararların karşılanacağı sorusuna yol açıyor.

Uluslararası Deniz Sigortası Birliği (IUMI) Başkanı Helle Hammer, “Hepsi çok yeni bir alan. Yaralıların, kazaların, çarpışmaların veya petrol sızıntılarının sayısıyla ilgili yıllara dayanan veriler olmadan, risk modellemesi yapmak imkânsız” diyor.

Reuters konuyla ilgili olarak 10’dan fazla sigorta şirketi ve brokerle görüştü. Sigortacıların hepsi, sorumlulukla ilgili tüm soruları yanıtlamak için bölge hakkında çok az bilgiye sahip olduklarının altını çizdiler.

IUMI’nin verilerine göre, deniz sigortacıları son birkaç yılda bu alanda topladıkları primden daha fazla tazminat ödüyorlar. Bu durum da birçok brokerin Arktik pazarından tamamen çekilmesine yol açtı. Ancak bazı endüstri uzmanları, Kuzey Kutbu rotasının giderek daha popüler hale geldikçe bunun gelecekte değişeceğine inanıyor.

Onlara göre, birçok gemi sahibi Kuzey Kutbu’nun sularında dolaşmayı almaya değer bir risk olarak görüyor. Kuzey Kutbu üzerinden Avrupa ile Asya arasında bir yolculuk Süveyş Kanalı rotasından 10 gün daha az, yani yaklaşık 30 gün sürüyor. Aradaki fark, gemi sahiplerinin yakıt, gıda, ücretler ve diğer harcamalarda yaklaşık 154 bin sterlin tasarruf etmesine olanak sağlayabiliyor.

Sigorta brokeri Gallagher’ın Birleşik Krallık operasyonunda denizcilik genel müdürü Andrew James, “Bu ticaret gittikçe büyüyecek. Sigortacılar buna çözüm üretmek zorunda kalacak” diyor.

Şu anda birçok sigorta şirketi, Arktik risklerini doğaçlama şekilde değerlendiriyor. Reuters’ın görüştüğü şirketler, kendi değerlendirmelerini yaptıklarını, ardından tek bir yolculuğu garanti etmek için genellikle 38 bin 500 ile 96 bin sterlin arasında değişen temel prime yüzde 40 eklediklerini söyledi. Geminin durumu, rotası ve bir buz kırıcıya olan yakınlığı da nihai fiyatı etkiliyor.