Suveyş açılıyor, sigortaya etkisi “minimum” olabilir

Morgan Stanley analistleri, karaya oturmuş konteyner gemisini serbest bırakma çabaları başarılı olduğu için, Süveyş Kanalı’nın bir haftalık tıkanmasının sigorta etkisinin “minimum” olacağını ileri sürdü.

Mısır’ın hayati önem taşıyan ticaret yolu Salı gününden bu yana bloke olması 367 geminin kanalda birikmesine neden oldu. Evergreen şirketine ait Ever Given adlı 400 m uzunluğunda, 224.000 tonluk konteyner gemisi, Yantian’dan Rotterdam’a giderken yönlendirme yeteneğini kaybettikten sonra kanala çapraz olarak oturdu. Neredeyse bir hafta süren kurtarma çabalarından sonra, yetkililer gemiyi kanalın kıyılarından çıkarmayı başardı.

Süveyş Kanalı Otoritesi, Ever Given’in rotasının yaklaşık % 80 oranında düzeltildiğini ve bugün ilerleyen saatlerde su yükseldiğinde geminin ilerleyebileceğine dair umutları olduğunu duyurdu. Daha önce yapılan tahminlerde, tıkanmanın neden olduğu kesintinin küresel ticareti günde 6 milyar ila 10 milyar dolar arasında etkilediği belirtilmişti.

Günde 50 gemi

Normal şartlar altında her gün ortalama 50 gemi Süveyş Kanalından boyunca geçiyor ancak bazen sayı bundan çok daha yüksek olabiliyor. Küresel ticaretin yaklaşık % 12’si 120 millik söz konusu kanaldan geçiyor. Uzman broker McGill ve Partners, reasürans ve sigorta endüstrisinin Süveyş engelinden dolayı 100 milyon doları aşan maliyetlerle karşılaşabileceğini belirtti. Öte yandan bu olayın, COVID-19 salgınından bu yana zaten baskı altında olan küresel tedarik zincirleri için önemli sonuçları olacağı ifade edildi.

Sigorta şirketleri için kayıp yönetilebilir düzeyde

Bununla birlikte, daha yakın tarihli bir analizde ise Morgan Stanley, krizin sigorta etkisinin düşük olacağını ve sektörü kayıplarının “oldukça yönetilebilir” göründüğünü öne sürdü. Etkilenebilecek üç ana teminatın gövde, kargo ve deniz sorumluluğu olduğunu açıkladı. Tekne söz konusu olduğunda Japon Shoei Kisen KK tarafından Ever Given için satın alınan sigorta sadece geminin kendisinde meydana gelen maddi hasarı karşılıyor. Dolayısıyla, gemi artık yıkıcı önlemlere ihtiyaç duyulmadan serbest bırakıldığında, bu kayıpların minimum düzeyde olması bekleniyor. Aynı şekilde, yürürlükte olan kargo sigortası, yaklaşık 90 milyon dolar değerinde yaklaşık 20.000 konteyner mal taşıyan gemide sevk edilen malları teminat altına alıyor.

Çoğu kargo poliçesinde gecikme teminatı yok

Ever Given’in, bozulabilir malları güvende tutmak için hala çalışan soğutma ile gücü koruyabildiğine inanılıyor, ancak kanalda tıkanan diğer gemilerdeki mallara gelebilecek potansiyel hasarın da göz önünde bulundurulması gerekiyor. Morgan Stanley, “En büyük endişelerden biri, geciken kargo kapsamına odaklanıyor. Ancak çoğu kargo poliçesi gecikmiş taşımayı kapsamadığı için bu asgari düzeyde olacaktır” dedi.

Son olarak, deniz sorumluluk sigortası, ihmallerinin başkalarına zarar vermesi durumunda armatör / operatöre koruma sağlıyor. Burada potansiyel ihmal henüz belirlenmemiş olsa da, Morgan Stanley, Mısır hükümetinin kanalın kapatılmasından elde edilen muhtemel gelir kaybı talepleri de dahil olmak üzere olaydan kaynaklanan davaları görmeyi bekliyor.

Teminat, ilk 100 milyon dolarlık zararı elinde tutan Birleşik Krallık Koruma ve Tazminat Kulübü tarafından sağlanıyor. Bu miktarın üzerinde ise ticari reasürans piyasası 3,1 milyar dolara varan teminatla devreye giriyor.