Ayhan Arslan: 2021’de üretime karşılık hasar daha çok arttı

Otomotiv sektörünün 2021 yılını çip krizi, düşük üretim ve artan döviz nedeniyle aşırı yükselen maliyetlerin gölgesinde geçirdiğini belirten Sompo Sigorta Hasar Genel Müdür Yardımcısı Ayhan Arslan, hem sıfır hem ikinci eldeki araç fiyatlarından yedek parça ve servis ücretlerine kadar birçok kalemde önemli oranda fiyat artışları yaşandığını söyledi. Bu olumsuz gelişmelerin kasko branşında fiyat odaklı bir rekabete neden olduğunu söyleyen Hasar Genel Müdür Yardımcısı Ayhan Arslan, şunları aktardı:

Yıl içerisinde araç rayiç piyasasının hareketlenmesi, pandemi şartlarının getirdiği zorluklar, maliyetlerdeki dalgalanmalar ve afetlerle sürekli yön değiştiren bir hasar sürecinin içerisindeydik. 2021 yılında ülkemizde kaskolu araç sayısı yüzde 14,3 artarken hasar adedi yüzde 22 artmış görünüyor. Sektörün genel hasar frekansı da bir önceki yıla göre yüzde 16,7’den yüzde 17,9’a çıktı. Üretime karşılık hasarın daha çok arttığı bir yıl olduğunu söyleyebiliriz.

 “Sektörel rekabet fiyata odaklanıyor”

Otomotiv sektöründeki gelişmeler de araç havuzu Avrupa’ya kıyasla daha yaşlı olan Türkiye pazarını yakından etkilemeye devam ediyor. Türkiye’de bin kişiye 6,76 adet sıfır araç satışı gerçekleşirken Avrupa’da bu rakam 22,5 adet. Yine Avrupa’da bin kişiye ortalama 450 araç düşerken ülkemizde bu 161 adet olup yüzde 55’i 10 yaş üzerinde yer alıyor.

Ağırlıklı olarak ithal ve yaşlı bir araç havuzumuz var. Bu durum kaskoyu çok yakından etkiliyor. 2021’in özellikle son çeyreğinde hızlı biçimde artan bir döviz kuru gördük. 2020’ye göre sigorta sektörü porföyünde ağırlığı olan sigorta parçalarında yüzde 75’e yakın maliyet artışları meydana geldi. Yedek parça dünyasına ek olarak otomobil camlarında yaşanan son 15 yılın ortalama artışlarının üzerindeki fiyat hareketi, işçiliklerdeki ciddi dalgalanmalar ile totalde yüzde 50’ye varan maliyet artışları sigorta sektörüne rekabetçi bir çeyrek yaşattı.

Azalan sigortalılık oranıyla birlikte sektördeki rekabetin fiyat odaklı bir çerçeveye kaydı. Fiyat odaklı bir rekabetin olduğu bu dönemde Sompo Sigorta olarak etkin tarife yapımız, acentelerimizin desteği, verimli hasar organizasyonumuz, teknolojik ve analitik hasar yönetim süreçlerimiz, hızlı uyum sağlayan koordinasyonu güçlü yapımızla rekabette fark yaratmaya çalıştık.

“2022 yılı zorlu bir yıl olmaya devam edecek”

Dünya genelinde belirsizlikler ve muğlaklığın 2022’de de süreceğini öngörüyoruz. Sektörün bu dönemi maliyet kısıtlamaları, ve teknolojik süreçlere daha fazla odaklanarak geçireceği görülüyor. Maliyetin gündemde olacağı bu dönemde rekabetin daha da artacağı ve teknolojiyi iyi kullanan şirketlerin avantajlı olacağı bir resmin hâkim olacağını düşünüyoruz. Bu dönemi de ülkemizdeki ve dünyadaki ekonomik gelişmelerin dışında kalmadan, global ve lokal tüm değişimlere 2021’de olduğu gibi hızlı uyum sağlayarak, bu uyumu sigortalılarımıza tüm hizmetlerimizde proaktif bir hasar yönetimi desteğiyle sunarak her zaman olduğu gibi başarıyla yürüteceğiz.