Sürücüsüz araçlar bundan 53 yıl önce Sigorta Dünyası dergisinde!

Sürücüsüz araçlar hâlâ günümüz insanının hayali durumundayken, Sigorta Dünyası’nın 53 yıl önceki bir sayısında konuyla ilgili araştırmaların 1960’larda başladığını görüyoruz. İngiltere’de kurulan bir yol araştırma laboratuvarında sürücüsüz araç teknolojisi için çalışmalar yarım asır, hatta daha önce yürütülüyormuş. O yıllarda araştırmayı yapanlar, 128 kilometre/saatlik hıza ulaşmışlar, ancak sürücüsüz araç teknolojisinin trafiğe taşınmasının uzak bir gelecekte mümkün olabileceği öngörüsünde bulunmuşlar.  

Sürücüsüz otomobiller günümüzde teknoloji alalında üstünde en çok düşünülen ve çalışma yapılan konularından biri. Özellikle ABD, Avrupa ve Japonya’da öncelikle elektrikli araçlara geçilirken, (birkaç yıl sonra artık bazı Avrupa Kent merkezlerine motorinle çalışan araçlarla giriş yapılamayacak. Örneğin Paris), önümüzdeki süreçte beklenense sürücüsüz araçların gelişip günlük hayatta kullanılmaya başlanması. Bu hayal günümüzde henüz gerçekleşmezken, 1969 yılında, yani Sigorta Dünyası Dergisi’nin bundan 53 yıl önce yayınlanan Ocak sayısını karıştırırken bir haber başlığıyla karşılaşıyoruz:  

Haberin bulunduğu Şundan – Bundan sayfası.

“Sürücüsüz Otobüs ve Otomobil Çalıştırmak İçin Araştırma” 

“Şoförü olmadan sadece yollara gömülecek teller vasıtasıyla otobüs ve otomobiller işletmek ve istenilen şekilde gütmek için özel araştırmalara İngiltere’nin Yol Araştırma Laboratuvarında başlanmıştır. Bundan birkaç yıl önce yapılan bu sahadaki tecrübelerde, vasıtalar istikrarsız olduklarından, süratler 48 ile 64 kilometreyle tahdit edilmişti. O zamandan bu yana güdüm teçhizatı son derece ilerlemiş olduğundan, halen otomatik olarak güdülen vasıtalar saatte 128 kilometrelik bir hızla seyredebilmektedir.” 

O zamanki denemelerde ulaşılan hız olan 128 km/s bugün için bile hayli uygun gibi gözüküyor. Ancak dünya karayollarında halen sürücüsüz araçlar trafiğe çıkmış değil. Zira yarım asırdan da önce araştırmalara başlanmasına rağmen günümüzde sürücüsüz araç çözümü oluşturulabilmiş değil. Çünkü, örneğin, bir robotun trafik gibi riskli bir ortamda kriz halinde nasıl karar vermesi gerektiği, kolay kolay yüklenebilecek bir özellik olarak görülmüyor. Dolayısıyla, halen bu alanda çalışmalar sürüyor. 53 yıl önceki habere geri dönersek, o zamanki araştırmaların da sürücüsüz araçlar için uzak geleceği hedef gösterdiği görülüyor: 

Araştırma Laboratuvarı, neşrettiği raporda, güdümlü vasıta tekniğinin henüz ilk denemelerinde bulunduğunu ve sistemin yararlı olmasını sağlamak için daha birçok teknik ve iktisadi problemin çözümünün gerekeceğini, tatbikatın gelecekte, fakat uzak bir gelecekte ancak tahakkuk edebileceğini bildirmektedir. Buna rağmen bazı şehirler için trafik sorunlarının ve bazı yüksek süratli yol taşıt probleminin daha önce çözümlenebileceği bildirilmektedir.” 

Ocak 1969 Sigorta Dünyası kapağı.

Sürücüsüz araçlar için bazı bölgelerde 2020 sonu hedef gösterilirken, Business Insider’ın yayınladığı bir haberde konuşan uzmanlar, bu çözümün tamamen karayollarına taşınması için on yıllar geçmesi gerektiğini vurguluyor.