Yetenekleri elde tutmanın önemi gittikçe artıyor  

İş yaşamında X, Y ve Z kuşağının birlikte çalışmaya başladığı oldukça ilgi çekici bir dönemden geçiliyor. Bu dönemde yeteneği elde tutabilmenin ve jenerasyon çeşitliliğinin getirdiği beklenti yelpazesine karşılık yaratabilmenin öneminin iyice arttığını söyleyen Sigorta Cini İnsan Kaynakları Direktörü Çiğdem Topçu, “Bu nedenle Sigorta Cini olarak iş ve özel yaşam dengesini yönetebilmek için esnek çalışma saatleri, evden çalışma uygulamaları, şirketimizin farklı ofislerinde çalışabilme olanağı gibi imkanlarla, yasal izinler dışında doğum günü izni ve taşınma izni gibi ek izin türleri sağlamaya çalışıyoruz” dedi.

 

******

İnsan kaynaklarının (İK) değeri her geçen gün çok daha fazla anlaşılıyor. Siz İK’nın geleceğini nasıl görüyorsunuz? Önümüzdeki dönemde İK konusunda hangi kavramların öne çıkacağını düşünüyorsunuz? 

Günümüzde tıptan üretime pek çok farklı sektörün parçası olmaya başlamış olan Endüstri 4.0’ın yapı taşlarının İnsan kaynakları süreçlerinde de yerini almaya başlamasının geleceğin kaçınılmaz bir parçası olacağına inanıyorum. Özellikle yapay zeka alanındaki gelişmelerin şirket ihtiyaçlarına göre belirli algoritmaların aranıp seçildiği işe alım gibi süreçlerde hız, verimlilik ve düşük hatalı yerleşim oranı gibi katkıları olacaktır. Aynı teknolojinin yetenek ve kariyer yönetimi süreçlerinde de uygulanmasının oldukça olası olduğunu yadsımamak gerekir.

Her geçen gün hızla gelişen veri analizi teknolojisiyle insan kaynaklarının şirketlere ve yöneticilere daha kaliteli karar alma süreçleri sağlamak için veriye dayalı sistemler geliştirmesi de gelecekte sıklıkla göreceğimiz uygulamalardan olacaktır. Sigorta Cini’nden örneklendirecek olursak; yılda iki defa yaptığımız çalışan memnuniyet anketi sonuçlarımızı değerlendirirken yapay zeka ve ileri veri analizi tekniklerinden faydalandığımızı ve böylelikle gelişim alanlarımızı çok daha şeffaf ve hızlı analiz edebildiğimizi söyleyebilirim.

Yeni nesil iş hayatında kendini hissettirmeye başladı. İK olarak genç insanları kazanmak ve sürdürülebilir kılmak için ne gibi çalışma ya da avantajlar sunuyorsunuz?

X, Y ve Z kuşağının birlikte çalışmaya başladığı oldukça ilgi çekici bir dönemde yaşıyoruz. Jenerasyon çeşitliliğiyle birlikte gelen geniş beklenti yelpazesini anlayıp karşılık yaratabilmek ve yeteneği elde tutabilmek gittikçe daha fazla önem taşıyor. Bu nedenle Sigorta Cini olarak çalışanlarımıza ve çalışan adaylarımıza hazırladığımız değer sunumlarımızı geniş ve esnek tutmaya özen gösteriyoruz. İş ve özel yaşam dengesini yönetebilmek için esnek çalışma saatleri, evden çalışma uygulamaları, şirketimizin farklı ofislerinde çalışabilme olanağı gibi imkanlar ile yasal izinler dışında doğum günü izni ve taşınma izni gibi ek izin türleri sağlamaya çalışıyoruz.

Sigorta Cini uluslararası kurumsal bir yapı olmanın yanı sıra; girişimci ruhuna sahip, dinamik ve eğlenceli bir şirket kültürüne sahiptir. Genç yeteneklere güç mesafesine değil üretkenliğe ve inovasyona dayalı bir kültür içinde çalışma imkanı tanıyoruz.

Y ve Z kuşağının çalışma hayatından bir diğer beklentisi olan iş yerinde kaliteli yaşam kapsamında şirket içinde adım atma kampanyaları, kanserle mücadele farkındalık kampanyaları, nefes alım teknikleri eğitimi, pilates gibi spor faaliyetleri gerçekleştiriyoruz.

Günümüzün en önemli gündem konularının başında dijital dönüşüm geliyor. İK uygulamalarınızda dijital dönüşümü nasıl entegre ediyorsunuz? 

Sigorta Cini’nde insan kaynaklarında dijitalleşme, geçtiğimiz iki yıldan beri süren ve devamlı gelişen bir proje. Bu projeyle hızlı ve rahat erişilebilir, şeffaf, çalışanları ve yöneticilerin başrolü oynadığı çalışan dostu süreçler oluşturmayı amaçladık.

Dijitalleşme projemiz kapsamında performans yönetimi, yetenek yönetimi, özlük süreçleri ve izin yönetimi gibi süreçleri dijital ortama taşıdık ve bu sırada kendimize hep bu üç soruyu sorduk: Bu dijital süreç dizaynı Sigorta Cini için verimli mi? Yeterince şeffaf mı? Çalışanı ve yöneticiyi yetkilendiriyor mu?

Dijitalleşme projesi kapsamında konuşulması gereken en önemli konulardan birinin de değişim yönetimi olduğuna inanıyorum ve Sigorta Cini İnsan Kaynakları ekibi olarak bu noktayı hep odağımızda tuttuğumuzu söyleyebilirim. Çalışanlara insan kaynaklarında dijitalleşmenin sebeplerini ve kendilerine sağlanacak faydaları her bir süreç için ayrı ayrı ele aldığımız workshoplarımız ve eğitim organizasyonlarımız oldu. İnsan Kaynakları İş Ortaklarımızın değişim sürecinin her basamağında Türkiye’nin neresinde olursa olsun çalışanlarımıza devamlı destek sağladılar.

Sigorta Cini ekibine katılmanızla birlikte İK’da ne gibi çalışmalar başlattınız? İK yöneticisi olarak ajandanızdaki gündem maddelerini nasıl sıralarsınız?

İlk adımım Sigorta Cini’nin İş Stratejisini tüm yönleriyle kavramak oldu. Ardından şirketin iş stratejisini destekleyecek insan kaynakları süreçlerini ekipçe kurgulamaya başladık. Öncelikle çalışma hayatının temelini oluşturan çalışma gün ve saatleriyle ilgili süreçlerimizi düzenledik ve Sigorta Cini’nde evden çalışma ve esnek çalışma saatleri gibi çalışan dostu uygulamaları hayata geçirdik.

Çalışanlarımızın verimini ve bağlılığını arttırmak için Workday isimli dijital bir ortamda diyaloğa dayalı hedef & yetkinlik bazında bir performans değerlendirme sistemi oluşturduk. Yeni performans sistemimizin yöneticilerimiz açısından en büyük faydası yetkilendirilmek olurken ve çalışanlarımız içinse yıl boyunca yöneticilerinden koçluk ve geribildirim almalarını sağladı. Performans yönetimi sürecimizin tamamı dijital ortamda olduğu için çalışanlar ve yöneticiler zamanlarını ve enerjilerini daha verimli kullanıp, diyaloğa daha fazla zaman ayırabiliyorlar. Ayrıca şeffaflık ilkemiz gereğince sürecin tüm basamaklarını hem yöneticilere hem de çalışanlara açık ve mevcut & geçmiş dönemlere ait tüm verilere zaman kısıtlaması olmadan erişilebiliyorlar.

Şu sıralar üzerinde çalıştığınız yeni bir İK uygulamanız var mı? 

En yeni tamamladığımız projemiz global standartlarda ve Sigorta Cini iş stratejisine bağlı kalarak tasarladığımız, içinde sabit ve değişken ücretlendirme politikamızla prensiplerimizin bulunduğu ödüllendirme projemiz oldu. Bu projeyle amacımız çalışanlarımıza ‘Önemseriz’ ilkemiz doğrultusunda çağdaş, yapısal ve anlaşılabilir bir ücret yönetimi sistemi sağlamanın yanı sıra Sigorta Cini’nde çalışmaktan mutlu, bağlılığı yüksek çalışanlara sahip olmak diyebilirim.

Halen üzerinde çalışmakta olduğumuz bir diğer projemiz ise Sigorta Cini’nde kariyer ve yetenek yönetimi süreçlerinin kurgulanmasıyla ilgili. Bu proje ile de Sigorta Cini’ndeki yeteneklerin tutundurulmasını sağlamak ve yeni yetenekleri ailemize dahil etmeyi hedefliyoruz.

Sigorta Cini üniversitelerin staj dönemlerinde yeterince aktif rol alabiliyor mu? Staj sürecinizle ilgili bilgi verebilir misiniz? 

Sigorta Cini’nde iki çeşit staj programımız bulunuyor. İlk programımız Lise Staj Programı; Ticaret ve Meslek Liseleri’nde okuyan öğrencilerimiz katılmaktadır. Bu program için başvuru kabulüne Temmuz ayı başında başladık ve Ağustos ayı sonunda seçme sürecimizi tamamlıyoruz. Lise Stajı Programı’mıza her yıl 5 kişilik kontenjan açıyoruz.

İkinci programımız ise Üniversite Staj Programı; bu program aktif olduğunda başvuru kabulüne Nisan ayında başlıyoruz ve Mayıs sonunda seçme sürecimizi tamamlıyoruz. Üniversite Stajı Programı için katılımcı sayı her yıl değişiyor.

Sigorta Cini olarak Kişisel Verilerin Korunması Kanunu gereğince, tüm iş başvurularını adaylarımızın güvenliği için yalnızca Kariyer.net üzerinden alıyoruz. Stajyer ilanlarımızı başvuru kabul tarihlerinde aktif olarak Kariyer.net’de bulabilirler.

Stajyer seçim sürecimizde öncelikle stajyer adaylarının beklentilerini ve gelecek planlarını öğreniyor ve buna göre doğru yerleştirme yapmaya çalışıyoruz.

Ağırlıklı olarak Bankacılık ve Sigortacılık bölümlerinden adaylarımızı faaliyet konumuz olan sigortacılık ile ilgili bölümlerimizde staja alıyoruz. Bunun yanı sıra Finans, Muhasebe, İnsan Kaynakları Yönetimi, Çalışma Ekonomisi, İşletme gibi bölüm öğrencilerine kontrol fonksiyonlarımızda ve Bilgisayar Mühendisliği, Matematik Mühendisliği, Endüstri Mühendisliği gibi bölümlerde okumakta olan stajyer adaylarımıza da Yazılım, IT departmanlarımızda staj imkanı sağlayabiliyoruz.

Okulu tarafından SGK güvencesi zorunlu olarak sağlanmayan stajyerlerimize SGK kaydı oluşturuyoruz. Asgari ücretim 1/3’ü kadarlık bir ödeme sağlıyoruz. Aynı zamanda stajyerlerimiz için yemek ve yol yan hakları sunuyoruz.

 SİGORTA CİNİ’NİN İNSAN KAYNAKLARI POLİTİKASI

Sigorta Cini’nin insan kaynakları politikasının temelini NN Grup olarak sahip olduğumuz değerlerimiz oluşturuyor. Tüm süreçlerimizi değerlerimiz olan “Önemseriz”, “Şeffafız” ve “Sözümüzü tutarız” ilkelerine paralel olarak tasarlıyoruz. Buna göre temel odak noktalarımızı da Sigorta Cini’nde çeşitliliği ve katılımı sağlamak, fırsat eşitliği ve sürekli gelişimi desteklemek ve liderliği geliştirmek olarak belirledik.

 Çiğdem Topçu:

Ankara Üniversitesi Biyoloji mezunu olan Çiğdem Topçu, aynı alanda yüksek lisans yaptı ve akademisyenlik görevinde bulundu. Sonrasında insanlarla bire bir iletişim içeren bir alanda çalışmak isteyen Topçu, kamuda Avrupa Birliği uyum projelerinde iş analizi çalışmalarında üç yıl görev yaparak insan kaynakları alanına girdi. Eş zamanlı olarak Bahçeşehir Üniversitesi’nde İngilizce işletme yüksek lisansı yaptı. Daha sonra otomotiv sektöründe faaliyet gösteren İtalyan Fontana Pietro firmasında insan kaynakları alanında çalışmaya başladı. Ardından global denetim ve gözetim firması olan Bureau Veritas’a insan kaynakları yöneticisi olarak geçiş yaptı. Topçu iki yıldır Sigorta Cini’nde İnsan Kaynakları Direktörü olarak görev yapıyor.