Servet Gürkan’dan dikkat çeken yazı: Digital poliçe mi, kağıt poliçe mi?

Marsh Türkiye Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Servet Gürkan kendi adını taşıyan blog’unda, ülkemiz sigortacılığı ile gelişmiş ülkelerdeki sigortacılığın geldiği noktayı mizahi bir dille kaleme alan bir yazı yayınladı. Servet Gürkan, “Ülkemiz sigortacılığında tartışılmaktan çok uygulama gerektiren konuları tartışırken uluslararası sigortacıların sigortacılığı geliştirecek uygulamaları nasıl devreye sokmakta olduklarını görünce kızmamak üzülmemek mümkün değil” diyor.

Servet Gürkan’ın yazısı şöyle:

Dün internette aşağıdaki heberi okudum ve yine sorguladım, biraz kızdım, biraz üzüldüm . Biz halen “trafik sigortasının fiyatı artsın mı azalsın mı?, Trenlerin Sorumluluk sigortası olmalı mı?, Sigorta penetrasyonu teoride nasıl arttırılır?” gibi tartışılmaktan çok uygulama gerektiren konuları tartışırken Uluslararası sigortacıların sigortacılığı geliştirecek uygulamaları nasıl devreye sokmakta olduklarını görünce kızmamak üzülmemek mümkün değil.  Bahsettiğim  haber şu şekilde;

“ABD’li insurtech Lemonade basitleştirilmiş bir dijital sigorta poliçesi oluşturdu. “Poliçe 2.0” adı altında bilinen bu model, genellikle okuması ve anlaşılması zor ve uzun süren sözleşmeler sunan geleneksel sigortacıların uygulamasına son veriyor. Lemonade poliçesi, genel olağan sözleşmelerde bulunan ortalama 20 000 kelime ve 220 kloz yerine  2271 kelime ve 11 istisna klozunu içermekte. Yeni sözleşme, geçmişte hiç bir zaman gerçekleşmemiş olan, tüm poliçeyi incelemeye istekli herhangi bir kişi için gereken minimum 75 dakika yerine 10 dakikada bunu gerçekleştirebilmektedir.

Lemonade CEO’su ve kurucu ortağı Daniel Schreiber, müşterilerine kendi önerdiği sözleşmenin tüm maddelerini kendisinin anlamakta zorlandığını itiraf ediyor. Schreiber, sigortacıları en azından şeffaf ve anlaşılabilir sigorta poliçeler tasarlamaya davet ediyor.

Bizim de önemli sorunlarımızdan olan ve hem sigortacıların hemde sigortalıların şikayetçi olduğu çok  sayfalı poliçeler  ile ilgili herhangi bir çalışma varmı bilmiyorum. Daha once aynı sorunu kioskdan veya internetten sigorta satışlarında da gündeme getirmiştik. Ancak ülkemizde bu tür konular kolay çözümlenemiyor. Önce sektörün ilgili kurumları mevcudun yerine konacak uygulamayı hazır hale getirecek, sonra bununla ilgili kamu oyu yaratılacak, devletin sigortacılıktan sorumlu düzenleyici kuruluşu konuyu sahiplenip konu ile ilgili değişmesi gereken yasal düzenlemeleri değiştirecek ve uygulama hakkında toplum bilgilendirilip uygulamaya başlanacak. Tahmin edebileceğiniz gibi bu yolda bir sürü engellerle karşılaşılacaktır. Ama inanıyorumki bu engelleri ortadan kaldırmak mümkündür.

Kağıt tüketiminin  çevresel  zararları, yazıcı ve kartusi toner maliyeti, basım maliyeti, kargo maliyeti vb gibi bir çok olumsuz faktor hali hazırda bu uygulama değişikliğini zorunlu kılıyor. Diğer yandan Avrupa ülkeleri , ABD ve diger gelişmiş ülkelerde  sigortalıyı korumak amacıyla poliçelere dahil olan teminatlar değil sadece verilmeyen/istisna olan teminatlar yazılıyor. Böylece All Risk bir policede “bütün teminatlar dahil” mantığı çalıştığından, var olan teminatları tek tek policede  belirtmenin bir anlamı kalmıyor,  aksine var olan bir teminatını yanlışlıkla poliçeye yazılmaması sigortalı için önemli bir mağduriyet potansiyeli doğuruyor. İşte bu nedenle poliçelerde sadece police kapsamına girmeyen/istisna olan  teminatlar belirtiliyor.

Unutmayınız ki ülkemizde de hayat yavaş yavaş bir mobil telefona sığmaya başladı. Neredeyse tüm hayatımızı onlarla yönetebilecek duruma geleceğimiz günler çok uzak değil. ödeme sistemlerinde bile pos cihazı yerine artık telefon kullanılmaya başlandığı günümüzde biz sigortacılarında poliçeyi sigortalıya en kolay ve en basit şekilde nasıl sunacağımız konusuna çözüm bulma çalışmalarına ivedilikle başlamalıyız.

Gerek Pandemiler, gerekse yaşamın doğal gelişimi nedenleriyle uzaktan satışın ve internet ticaretinin çok arttığı bu dönemde daha önce de yazdığım bu konuya günün “yapılacak işler” listesine eklenmesi için bir kere daha hatırlatmak istedim.”