InsurTech alanında makine öğrenmesi ve yapay zekâ kullanımı ne sağlar?

Yapay zekâ ve makine öğrenmesi ile hayat dışı sigortacılık alanında kullanılan fiyatlama platformları geliştiren Lumnion CEO’su Cenk Tabakoğlu, İTÜ Magnet Blog’un bu haftaki konuğu oldu.

Magnetlilere Sorduk” röportaj serimizden herkese merhaba! İTÜ Magnetli firmalarımıza yer verdiğimiz röportaj serimizin konuğu; yapay zekâ ve makine öğrenmesi ile hayat dışı sigortacılık alanında kullanılan fiyatlama platformları geliştiren Lumnion! Sorularımızı, firmanın CEO’su Cenk Tabakoğlu yanıtladı.

 Kendinizi ve Lumnion’u tanıtır mısınız?

Merhaba, ben Cenk Tabakoğlu, Lumnion’un CEO’suyum. Yaklaşık 25 sene beyaz yakalı olarak çalıştıktan sonra girişimciliğe geçiş yaptım. Uzun yıllar farklı bankalarda üst düzey yöneticilik pozisyonlarında çalıştım. 5 yıl kadar orta ölçekli bir sigorta şirketinin CEO’luğunu yaptıktan sonra Lumnion ile girişimcilik hikayem başladı.

Lumnion’da üç ortağız, üçümüz de uzun yıllar kurumsal şirketlerde iyi pozisyonlarda çalıştık. Kurumsal hayatta edindiğimiz tecrübelerle, Türkiye’den çıkan ama globalde iş yapabilecek ve globalde büyük şirketlerle rekabet edecek bir şirket yaratma arzusu ile Lumnion’u kurduk.

Lumnion olarak bir insurtech şirketiyiz faaliyet gösterdiğimiz alan sadece Türkiye’de değil dünyada bile niş bir alan. Biz, makine öğrenmesini ve yapay zekâ kullanarak özellikle hayat dışı sigortacılık alanında fiyatlama, tarife yönetimi -tarifeyi yapma, risk fiyatlarını belirleme ve o tarifeyi yönetme- noktasında kullanılan yazılımları geliştiriyoruz. 4 tane üründen oluşan, birbirini tamamlayan bir fiyatlama platformumuz var.

“Sektörde var olan bazı sorunları çözmek ve yeni bir platform sunmayı istedik.”

Lumnion’u kurmanızda ne etkili oldu, fikrinizin çıkış noktası nedir?

Amacımız, yapay zekâ ve makine öğrenimi kullanan hızlı, sofistike, ancak kullanımı kolay ve uygun fiyatlı bir son teknoloji fiyatlandırma platformu geliştirmekti.

Sigortacılıkta, geleneksel risk modelleme, piyasada mevcut olan eski teknolojiler veya araçlar kullanılarak yapılıyor, hatta verilerin hazırlanması bazı durumlarda 3-6 aya kadar sürebiliyor. Mevcut araçlar, çoğu durumda risk modellemesi için yalnızca GLM algoritmasını kullanır, fakat şu anda genel olarak kabul görmüş ve daha keskin modellemeler yapabilen farklı makine öğrenmesi algoritmalarını kullanmak mümkün. Yine, yapılan modellemeler sonucunda herhangi bir fiyat değişikliğinin pazara sunulma süresi manuel müdahale ve hatta bazen ana sistemlerde kodlama değişiklikleri gerektiriyor.

Bu sorunu çözmek için yeni algoritmalarla yeni teknolojilerle risk fiyatlamasını daha iyi yapan, riskleri daha iyi tespit eden ve şeffaflık sorununu da ortadan kaldıran fiyatlama platformumuzu oluşturduk.

Lumnion olarak sizi rakiplerinizden ayıran en temel özellik nedir?

Aslında bizim platformumuz 4 modülden oluşuyor. Sigorta şirketlerinin, aktüerlerin en çok zorlandığı veri hazırlığından daha sonra modelleme yapma noktasına kadar sigorta şirketlerine destek oluyoruz. Modellemeleri hem herkesin aşina olduğu GLM denilen bir algoritmada hem de bütün yeni gelişmiş makine öğrenmesi algoritmalarında yapabiliyoruz. Lumnion olarak, geliştirdiğimiz fiyatlama platformu, bu süreci bu şekilde yapabilen sektördeki tek platformuz. Ayrıca, bu farklı makine öğrenmesi algoritmalarının sonuçlarını yorumlanabilir hale getiriyor, yani şeffaflaştırıyoruz. Bütün dünyada bu yeni algoritmalar kullanılmak isteniyor fakat black box dediğimiz kara kutu şeklinde çalıştıkları için şeffaflık sorunu var, biz kendimize ait bir yöntemle bu şeffaflık sorununu da giderdik ve daha kullanılabilir bir risk fiyatlama platformunu kurduk.

“Şirketlerin ana sistemleri ile entegre bir şekilde çalışan platformumuz ile fark yaratıyoruz.

Lumnion olarak öne çıkan noktanız sizce nedir?

Sigorta şirketlerinin elinde, kendisine ait çok ciddi bir veri var. Artı sektörün bir veri havuzu var: Sigorta Bilgi Merkezi. Bir fiyat teklifi aldığınız zaman oradan da veri alıyorsunuz, dolayısıyla bir teklifi oluştururken yaklaşık 150 sütun veri olabiliyor. Bizim sigorta şirketlerine yardımcı olduğumuz konu ise arkada koşan algoritmaların size, bu 150 sütun veri içerisinde hangisinin önemli faktör olduğunu ve riski fiyatlarken hangisine bakılması gerektiğini bulmak. Bunu yapay zekâ ile de normal zekâ ile de yapabilirsiniz. Ancak bizim öne çıktığımız nokta, algoritmalarımızın bunu makine öğrenmesi ve yapay zekâ kullanarak da yapabilmesi.

Lumnion olarak asıl farklılaştığımız konu, şirketlerin ana sistemleri ile entegre bir şekilde veriyi otomatik olarak alan, bunu risk fiyatlamasında kullandıktan sonra yine ana sistemlerle entegre şekilde portföylerinin performansını da takip ederek, saha fiyatlamasını da yönetebilecekleri bir platform sunmak.

“Kurum hedeflerimizi ve heyecanımızı paylaşan ekip arkadaşlarına sahibiz.”

Ekibinizi ve kendinizi geliştirmek için nasıl bir yol izliyorsunuz?

Ekibimiz ile hedeflerimiz ve bunlara ulaşmak için ihtiyaç duyduğumuz yol haritası üzerinde sürekli ve açık bir iletişim halinde çalışıyoruz. Şirket olarak güçlü yönlerimizi ve bizi bekleyen zorlukları ekipçe görüşüyor, ekibimizden gelen yeni fikirlere çok önem veriyoruz.  Elbette, ekibimizi oluştururken Lumnion’un hedefleri ve heyecanını paylaşabilecek takım arkadaşları olmalarına hassasiyet gösteriyoruz.  Yine özellikle yurt dışı hedeflerimiz olduğu için arkadaşlarımızı lisan eğitimi gibi eğitimlerle destekliyoruz.

Günlük okumalarınızı hangi platformlar üzerinden yapıyorsunuz?

Yeni teknolojileri, pazar stratejilerini, girişimcilik ve yatırımcı alışkanlıklarını anlayabileceğim haber siteleri, dergi ve kitapları takip ediyorum, zaman zaman podcastleri dinliyorum.

Sizce bir girişimcide olması gereken en önemli özellik nedir?

Bir girişimci olarak bu soruya şu şekilde cevap verebilirim: Hayalini gerçeğe dönüştürmek için zaman, efor ve doğru ekibi buluşturabilme yeteneği ile birlikte tutku, motivasyon ve değişimlere hızlı adapte olabilmek, bence girişimciler için en öne çıkan özellikler.

“Hayat dışı ürünlerin fiyatlandırılmasında elde edilen daha kesin ve iyi sonuçlarımız kanıtlanmış örneklere sahip.”

Lumnion olarak yatırımcılar neden sizin girişiminize yatırım yapmalı?

Makine öğrenmesi ve yapay zekâ kullanımıyla yüksek teknolojili, ancak uygun fiyatlı fiyatlandırma çözümlerimizin, sigorta endüstrisinin daha da gelişmesi için önemli bir rol oynamasının yanı sıra sigorta şirketlerine önemli değer katabileceğine inanıyoruz. Ayrıca, halihazırda Lumnion olarak, hayat dışı ürünlerin fiyatlandırılmasında hem sigorta şirketleri hem de son kullanıcılar için daha kesin ve daha iyi sonuçlar elde etmede kanıtlanmış kullanım örneklerine sahibiz. Her sigorta poliçesinin riskine göre en hızlı şekilde doğru fiyatı almasını sağlama amacımız bizi sektörde önemli bir konuma koyuyor ve her geçen gün büyümemize yardımcı oluyor.  Bu özelliklerimizi yatırımcı gözünde önemli olduğunu düşünüyoruz.