Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Ali Kaplan: 2021’de hasar maliyetlerimiz yüzde 51 arttı

Oto sigortalarında şirket olarak 2020 yılında toplamda 2,3 milyar TL ödeme yapılırken, 2021 yılında bunun yüzde 51 civarında artışla 3,5 milyar TL’ye yükseldiğini aktaran Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Ali Kaplan, oto branşında 2021 yılında ihbar adetlerinin de önceki yıla göre yüzde 21 civarında arttığı bilgisini veriyor.  Kaplan, konuyla ilgili şu değerlendirmeyi yaptı:

2020 yılında pandemiyle birlikte yaşanan kapanmalar sebebiyle trafik kazaları oldukça azaldı. Dolayısıyla kasko ve trafik sigortalarında ihbar adetlerimiz de düştü. Normalleşmeyle birlikte özellikle 2021 yılının ortalarından itibaren trafik kazalarında ciddi bir artış yaşanmaya başladı. 2021 yılında kazalarda geçmiş yıllara göre daha büyük oranda artış yaşanmasının, pandemi nedeniyle toplu taşıma yerine özel araç kullanımının tercih edilmesinden kaynaklandığını düşünüyoruz.

2021 yılının başından itibaren yükselen döviz kurları, yedek parça ve onarım maliyetlerinin artmasına sebep oldu. Yedek parça maliyetlerindeki artışlar yüzde 75 seviyesine gelirken, araç rayiçleri ise yüzde 80’leri aşan oranlarda arttı. Diğer taraftan asgari ücret artışı ve mevzuattaki belirsizlikler dolayısıyla artan hukuk masraf ve maliyetleri, trafik sigortalarında ödenen tazminatlar üzerindeki baskıyı artırdı.

2021 yılında oto branşında en çok artış gösteren ürünler kasko ve trafik sigortası oldu. Trafik sigortalarında değer kaybı, kasko sigortalarında ise tam hasar dosya maliyetleri en yüksek artışın yaşandığı alanlar olarak gözlendi.

 Maliyetleri düşürmede arabuluculuğun rolü önemli

Trafik ve kasko sigortası bedeni dosyaları özelinde bakıldığında arabuluculuğun maliyetleri düşürmede önemli bir payı olduğu görülüyor. Arabuluculuk sayesinde 2021 yılında şirketimizde hukuk tazminat ve masraflarının toplam ödemeler içindeki payının azalmaya, hasar kalemi sayılarının ise artmaya başladığını görüyoruz.

Maddi hasar maliyetlerinin yönetimi için araçların anlaşmalı servislere yönlendirilmesi, parça onarımının teknik olarak mümkün olduğu tüm hallerde parça değişimi yerine onarımın tercih edilmesi çok önemli. Bunun yanında, özellikli onarım becerilerine sahip hizmet ağının genişletilmesi, veriye dayalı hasar yönetim anlayışı çerçevesinde şekillenmiş performans yönetimi ile saha denetimi ve suiistimalle mücadele başlıklarında atılacak adımların da hasar maliyetlerinin yönetiminde belirleyici etkiye sahip olacağını söyleyebiliriz.