S&P’den 35 milyar dolarlık işgal senaryosu

S&P Global Ratings analistleri, reasürans ve sigorta sektörleri için Rusya’nın Ukrayna’yı işgalinden kaynaklanan bir dizi potansiyel zarar senaryosunu inceledi. En kötü durum senaryosu havacılık, uzmanlık ve siber sigortalarda 35 milyar dolardan fazla potansiyel zarara işaret ediyor.

Rusya, savaşın başlangıcında Rus havayollarına kiralanan 500’den fazla Batı uçağını millileştirme planlarını sürdürebilirse, havacılık piyasası için nasıl tarihi bir kayıp yaşanabileceği konusunda çok fazla spekülasyon yapıldı.

S&P’nin, kayıpların nasıl olduğunu nihai olarak çözmenin “uzun yıllar” alabileceğini kabul etmesiyle birlikte, uçağın kiraya verenleri araçlarını geri alamamaları ve maliyetlerini telafi etmeye çalışmamaları halinde, sigorta ve reasürans kapsamının bu kayıplarda tam olarak nasıl yorumlanacağı belirsizliğini koruyor. Bu nedenle analistler, krizin üç olası sonucunu ve bunların sigortacılar ve reasürörler üzerindeki etkilerini incelediler.

İlk ve en az şiddetli senaryoda, şimdiye kadar Rusya dışında 78 uçağın kurtarıldığı veya gözaltına alındığına dair raporları yansıtan, küresel sigortalı havacılık kayıplarının 6 milyar dolar olduğu tahmin ediliyor.

Bu ilk senaryoda, deniz tekne savaşı, politik riskler ve politik riskler tarafından yaygın olarak kullanılan açık savaş kapsamına dayalı olarak, toplam 16 milyar dolarlık sigortalı kayıp için, 6 milyar dolarlık sigortalı havacılık kaybına 10 milyar dolarlık başka özel hat sigorta kayıpları eşlik edecek.

S&P, mevcut çatışmadan önce bile şiddeti ve sıklığı artan, ancak şimdi daha da hızlanabilecek ve sigortacılar için daha büyük kayıplara yol açabilecek bilinmeyen siber saldırıların bilinmeyen bir faktörü olduğu konusunda uyarıyor, ancak siber savaş tanımları hala geçerliliğini koruyor.

İkinci senaryoda, S&P, 515 mahsur kalan uçağın ekspertiz sigorta değerine dayalı olarak sigortalı havacılık zararlarının 12 milyar dolar olduğunu, çoğu poliçenin iptal edilemeyeceğini ve potansiyel mahkeme kararlarının çoğunun kiraya verenlere karşı sigortacılar lehine olduğunu varsayıyor. Bu senaryoda analistler ayrıca özel hatlardan yaklaşık 15 milyar dolarlık sigortalı kayıp eklediler.

Ve son en kötü senaryoda, S&P, takdir edilen sigorta değerine kıyasla daha da yüksek kayıplara dayalı olarak 15 milyar dolarlık havacılık zararı tahmin ediyor.

Bu, kesin sigortalı değeri çevreleyen potansiyel belirsizlikleri, poliçelerin büyük çoğunluğunun iptal edilemez olduğu varsayımını ve potansiyel davaların büyük çoğunluğunun, olası en yüksek sigortalı tutarları risk altında olan kiraya verenlerin lehine karar verdiğini yansıtıyor.

Ayrıca, üçüncü senaryoda, özel hatların, toplam 35 milyar dolarlık sigortalı zarara 20 milyar dolarlık başka bir katkıda bulunacağı ve siber kayıpların potansiyelinin bu rakamı daha da yükselteceği varsayılıyor.