RS Servis Genel Müdürü Ünal Ünaldı: Esnaflık prensipleri ile kurumsallığı birleştirdik

Oto tamir servisleri sigorta sektörünün önemli bileşenlerinden biri. On yıl gibi kısa bir sürede bu alanın lider firmalarından biri haline gelen RS Servis’in kurucusu ve Genel Müdürü Ünal Ünaldı, mesleğin geleneksel değerleri ile modern kurumsal çalışma ilkelerini sentezleyen bir anlayışla hizmet verdiklerini, yeni projelerle de hizmet alanlarını sürekli genişlettiklerini belirtiyor. Ünal Ünaldı ile RS Servis’in sektördeki konumu ve faaliyetlerini konuştuk.

***

“Babam işe kaportacı çıraklığıyla başlamış. O ustasından el almış, babamın el verdiği birçok çırağı, kalfası da bugün dükkân sahibi. Öyle bir kültürden yetiştik, dolayısıyla bu yönümüzü unutmadık.”

“Eski ‘okumayan çocuğu sanayiye verelim’ kültürü ortadan kalktı. Artık kimse sanayide çırak olmak istemiyor. Bu nedenle beş yıl sonra bizim en büyük problemimiz yetişmiş insan kaynağı olacak.”

Radyatör tamirinden geniş servis ağına

Çalışma yaşamına aile şirketi olan Zeki Ünaldı Otomotiv’de yöneticilikle başlayan RS Servis Genel Müdürü Ünal Ünaldı, daha sonra kendi işini kurup on yılda firmasını alanının önde gelen kuruluşlarından biri haline getirmiş. Hızlı büyümelerinde ilkleri gerçekleştirmiş olmanın önemli payı bulunduğunu vurgulayan Ünaldı, bu süreci şöyle özetledi: “Ankara’da, 2009’un Mayıs ayında faaliyete başladık. Aynı yılın Haziran ayında da İstanbul’da ilk lokasyonumuzu devreye aldık. Bu işe radyatör tamiriyle başladık. Sektörde alüminyum parça onarımında bir boşluk vardı, biz de ARGE çalışmalarını tamamlayıp alüminyum parça tamiri konusunda uzman servis network’ü olarak bu pazarda yer aldık. İşimizi iyi yapmamızdan dolayı çok kısa sürede çok hızlı büyüme kaydettik. İki buçuk sene gibi kısa bir zamanda alüminyum parça konusunda otorite firma haline geldik. 2011 yılında mini onarım hizmetinde Kıbrıs’ı pilot bölge olarak belirleyip Lefkoşe’de ilk lokasyonumuzu açtık. Amacımız Kıbrıs’ta mini onarım yapılanmamızı tamamlamak, gerekli bilgi ve deneyimi edinip eksiklerimizi giderdikten sonra uygulamayı Türkiye’ye taşımaktı. Hedeflediğimiz gibi de oldu.”

“10 yılda hedeflerimize ulaştık”

“2013 sonunda ilk mini onarım sözleşmesini Groupama Sigorta’yla imzaladık. Sonrasında Güneş Sigorta ve Axa Sigorta ile devam etti. Bugüne kadar on sekiz sigorta şirketiyle mini onarım anlaşması yaptık. Mini onarımda sigorta şirketi sayısında liderliğe yükseldik. 2017 yılı başında Türkiye genelinde hasar onarımına başladık. Halen hasar onarımında da yirmi yedi sigorta şirketiyle anlaşmalı olarak çalışmaktayız. Müşteri sayımız arttıkça oto bakım, temizlik ve yenileme hizmetlerini de vermeye başladık. Kısacası, on yıl içinde hedeflediğimiz noktaya ulaştık. Bugünkü yeni genel merkez binamıza taşındık. Türkiye’de 57 servis merkezimiz var. Bunun yedi tanesi mastır şube dediğimiz kendimize ait şubelerden oluşuyor, geri kalanı franchising. Bunların yanı sıra Lefkoşe’de ve Çek Cumhuriyeti’nde Prag’da bir şubemiz var. Avrupa’da yatırım yapmayı planladığımız için Prag şubemizi pilot şube olarak tasarladık. Orada başarı sağlayabilirsek Avrupa’da da yavaş yavaş RS markasını büyütmeyi hedefliyoruz.”

Oto tamirciliği baba mesleği 

Oto tamirciliği Ünal Ünaldı’nın baba mesleği… Mesleğe 1963 yılında çıraklıkla başlayan baba Zeki Ünaldı, 1974 yılında kendi işyerini açıp işini büyütmeye başlamış. Ünal Ünaldı ise üniversite eğitimini tamamladıktan sonra 2001 yılında aile şirketi Zeki Ünaldı Otomotiv’de çalışmaya başlamış. Yöneticiliğini yaptığı sekiz yılda şirketi Ankara’nın en büyük otomotiv özel servisi haline getirdiğini belirten Ünal Ünaldı, “2011 yılında hasar onarımına yoğunlaşmaya karar verdik. Hasar onarımına ağırlık verdikçe sigorta şirketlerinin, acentelerin ve sigortalıların ihtiyaçlarını daha net gördük. Sonrasında bunlara çözüm üretmeye çalıştım ve ürettiğim çözümler sayesinde aslında RS’in temelleri atılmış oldu. Alüminyum parça tamiriyle ilgili fark ettiğim bir eksiklikle ilgili yurtdışında araştırma yaptım. O zamana kadar ülkemizde tamiri yapılmayan alüminyum kaputların tamirinin mümkün olduğunu öğrendim. Daha sonra bu araştırmalar sayesinde bulduğum alüminyum tamir tekniğinin radyatör onarımında da kullanılabileceğini öngörerek radyatör onarımında denemelere başladım. Sonunda bu konuda başarılı olduk; böylece hem sektörde bir açığı kapatmış olduk hem de büyüme yakaladık” diyor.

Usta – çırak kültürü

RS Servis’in esnaflık prensipleriyle kurumsallığı birleştiren bir anlayışla çalıştığını vurgulayan Ünal Ünaldı, bu konuda şunları söyledi: “Babam işe kaportacı çıraklığıyla başlamış. O ustasından el almış, babamın el verdiği birçok çırağı, kalfası da bugün dükkân sahibi. Öyle bir kültürden yetiştik, dolayısıyla bu yönümüzü unutmadık. Bu iş kurumsal yapılması gereken bir iş ama esnaflık kültürünü de korumamız lazım. Türk insanı arabasıyla ilgili bilgi sahibi olmak ister, arabasını görmek ister, nasıl yapıldığı konusunda bilgilendirilmek ister ve ilgi alaka ister. Servise arabasını bırakan müşteri mutlaka sıcak bir çayını içmek ister, bir samimiyet hissetmek ister. Biz bunları ihmal etmeden kurumsallaşma yoluna gittik. Tabii ki belli kurallar ve kaideler çerçevesinde şirketimizi yönetmemiz gerekiyor ama bu kurallar ve kaideler müşterilerin memnuniyetini düşürecek nitelikte olmamalı.”

 “En büyük problem insan kaynağı”

TOSEF’in (Tüm Oto Servisleri Federasyonu) kurucusu ve halen Başkanı olan Ünal Ünaldı, federasyonu oto servislerini kurumsal bir çatı altında toplamak amacıyla kurduklarını belirterek, “Amacımız özel servislerin hem sürdürebilmesini sağlamak hem de kârlılık oranlarını artırmak. Gelirlerimizi artırmak için sigorta şirketleriyle, filo şirketleriyle yeni projeler yeni anlaşmalar yapmak, öbür tarafta giderlerin azaltılması için toplu satın alma modülüne geçerek ortak bir satın alma platformu oluşturarak bu sayede üyelerimizin satın alma maliyetlerini düşürmek hedefindeyiz” dedi.

TOSEF’in en önemli amaçlarından birinin de asıl amacının mesleğin sürdürülebilirliğini sağlamak için insan kaynağı yetiştirmek olduğunu belirten Ünaldı, insan kaynağı eksikliğinin sektörün en büyük sorunlarından biri olduğunu belirtiyor: “Sekiz yıllık kesintisiz eğitime geçilmesiyle birlikte tamircilik mesleğinde insan kaynağı büyük ölçüde kesildi. Eski ‘okumayan çocuğu sanayiye verelim’ kültürü ortadan kalktı. Artık her çocuk okumak zorunda; sekiz yıllık okulu bitiren de çıraklık yaşını geçtiği için sonradan çıraklığı benimseyemiyor. Artık kimse sanayide çırak olmak istemiyor. Bu nedenle beş yıl sonra bizim en büyük problemimiz yetişmiş insan kaynağı olacak”

Ünaldı, RS Servis bünyesinde kurdukları Ahi Evran Akademisi’yle sekiz yıllık zorunlu eğitimini tamamlayan gençleri iyi bir mesleki eğitimle yetiştirerek istihdam etmeyi hedeflediklerini açıkladı.

“Meslek liseleri ihtiyacımızı karşılayamıyor”

Meslek liselerinin ihtiyaca yanıt vermediğini belirten Ünaldı, meslek liselerinde hem oto tamiriyle ilgili yeterli sınıf olmadığını hem de bu bölümlerde okuyan öğrencilerin mesleği yapmak istemediğini söylüyor:  “Meslek lisesinde bu otomotiv sınıfında kırk öğrenci varsa bunun yirmisi bu mesleği yapmıyor ya da yapsa bile dikkatini bu mesleğe veremiyor. Zaten çoğu öğrenci bu liselere ailesinin zoruyla gidiyor, mesleğe başlasa bile ilk fırsatta başka bir iş bulduğunda bu işten çıkmak istiyor. AVM’de tezgahtarlık gibi, baristalık gibi popüler işler onun için daha elverişli daha güzel bir ortam sunuyor. Bizim işimizde ciddi bir know-how var, ciddi bir eğitim var, arabalar teknolojiler her geçen gün yenileniyor. Gençler haliyle, bizimki gibi sürekli eğitim gerektiren zor bir meslek yerine, daha kolay, daha sıcak ortamda insanlarla daha iç içe işleri tercih ediyor.”

TOSEF’in bir amacının da mesleğe segmentasyon ve standartizasyon kazandırmak olduğunu vurgulayan Ünaldı, bununla oto tamiri konusunda araç sahiplerinin çoğu zaman olumsuz tecrübeler yaşamasına neden olan merdiven altı tamirhanelere de bir çekidüzen getirmiş olacaklarını aktardı.

Yeni projeler

Sürekli hizmet alanlarını artırmaya çalıştıklarını belirten Ünal Ünaldı, özellikle sigorta sektörüne yönelik projelere yoğunlaştıklarını kaydediyor: “Oto dışı tamir tarafında sigorta şirketlerinin ciddi bir ihtiyacı olduğunu gördük. Benim mezuniyetim inşaat mühendisliği, o tarafta da biraz bilgim olması sebebiyle oto dışında da hizmet verme kararı aldık. Sigorta şirketlerinin oto haricinde, özellikle makine kırılması hasarlarına yoğunlaştık. Makine kırılması hasarları konusunda iş makineleriyle ilgili bir onarım-servis network’ü oluşturuyoruz. Bu hizmetin lansmanını da 2020 yılı içinde yapacağız. Bunun haricinde, geçen yıl kurulumunu tamamladığımız oto konfor projemiz var. Sıfır ya da ikinci el araç satın alma, satma, ekspertiz, muayene, bakım, sigorta, hasar, akü, anahtar kaybı gibi otoyla ilgili her türlü hizmeti veren bir platform olacak. Kendi network’ümüz, kendi üye iş yerlerimizle bu hizmeti vereceğiz. Nisan ayı itibarıyla bu hizmeti başlatacağız.”