Serpil Akyol Erden: Memnun Sigortalı için Farklı Ürün, Farklı Hizmet Zamanı  

“Bugün, sigorta sektöründe farklı ürünlerin geliştirilmesi için doğru zaman. Çünkü farklı ihtiyaçlar gündemde. Elektrikli araçların yaygınlaşması, COVID ve benzeri hastalıkların hayatın bir parçası olması, ekonomik krizlerin yaşamı alabora etmesi, e-sporun yaşantımıza girmesi, ‘drone’ların kullanılmaya başlaması gibi farklı durumlar, farklı hizmetleri şart kılıyor.”

-Serpil Akyol Erden

“Yeni”, “sektörde ilk” gibi sözler tanıtımlarda çok kullanılan ifadeler arasındadır. Bu sözlerle dikkat çekilen ürüne bakıldığında, genelde ürünlerin farklı değil, geliştirmelerle farklılaştırılmış türev ürünler olduğu görülür. Farklı ürünler, tüketicinin istek ve ihtiyaçları değiştikçe gündeme gelir ve pazarda hak ettiği yeri bulur.

Bugün, sigorta sektöründe farklı ürünlerin geliştirilmesi için doğru zaman. Çünkü farklı ihtiyaçlar gündemde. Elektrikli araçların yaygınlaşması, COVID ve benzeri hastalıkların hayatın bir parçası olması, ekonomik krizlerin yaşamı alabora etmesi, e-sporun yaşantımıza girmesi, “drone”ların kullanılmaya başlaması gibi farklı durumlar, farklı hizmetleri şart kılıyor. İşte böyle zamanlarda farklı ürünler geliştiriliyor ve kullanılıyor.

Örneğin, asistans sektöründe çalışırken sosyal medyanın çokça kullanılmaya başladığı dönemde “Sanal İmam” isimli bir ürün geliştirmiştik. Farklıydı, çünkü sosyal medyayı kullanan kişilerin ölümü halinde hesaplarının kapatılması ve bilgilerinin korunmasına yönelik bir hizmetti. Talep gördü; çünkü ölen kişinin ardından sayfasında yazıların yayınlanması, fotoğraflarının kullanılması ve bilgilerinin sahipsiz kalması yakınlarını rahatsız ediyordu. Sonradan ürün, sosyal medya kuruluşlarının bu ihtiyacı cevaplamasıyla misyonunu tamamladı. E-spor yapanların boyun fıtığı, obezite benzeri sorunları yine e-spor hizmet paketini geliştirmemize neden olmuştu.

Hayatın içine giren yenilikler farklı ürünlerin doğuşuna sebep olabildiği gibi Kaizen anlayışıyla pazarı yorumlarsak hem sigorta şirketlerinin hem de sigortalıların faydalanacağı geliştirmelere de ihtiyaç yaratabilir. Bu ihtiyaca cevap olacak fikirler, geliştirmeler gerçek hayatta hemen kabul görecektir. Sektörümüzde de ürünlerde yapılacak anlamlı ve büyük değişiklikler, yeni özelliklerin eklenmesi veya mevcut özelliklerin geliştirilmesi için zamanın doğru olduğunu söyleyebiliriz.

Maliyet kontrolünün önemi arttı

Hedef kitleye bakın, pazara bakın. Örneğin, kasko poliçesi sahiplerinin istek ve ihtiyaçlarında değişimler var. Son dönemde araç yedek parça fiyatları aşırı derecede arttı. Bu artışlar kasko primlerinin artmasına sebep oldu. Araçlarda mekanik sistemlerin elektronikleşmesi arıza çeşitliliğini ve sıklığını arttırdı, ayrıca arıza kaynaklı tamir maliyetlerini yükseltti. Alım gücündeki düşüş, kasko maliyetinin yanı sıra araç bakımından temizliğine kadar birçok tamamlayıcı hizmet için yapılan harcamaların sigortalı için yük haline gelmesine neden oldu. Bu durum sigortalının kasko yaptırmaktan vazgeçme noktasına gelmesine yol açtı. Son zamanlarda TV programlarında “ekonomik kasko nasıl yapılır” temalı haberlerin kaynağı budur. Dar kasko, muafiyetli kasko önerileri sigortalılardan talep görmeye başladı.

İnsanımızın geniş kapsamlı kaskodan vazgeçmeden maliyetlerden tasarruf etmesi sağlanabilir mi? Sağlanabilirse sigortalının güvencesi devam edecek ve konfor alanı korunacaktır. Zor ama anlamlı ve sigortalı memnuniyetine kaynak olacak bu bakış açısıyla sektörümüzde geliştirmeler yapılıyor mu?

Mekanik arıza onarımına kasko teminatı

Evet bu anlamda çalışma yapan firmalar, yeni girişimler var. Örneğin yeni faaliyete geçen bir firma tam da bu kapsamda ürünler sunmaya hazırlanıyor. Ürünle, kasko poliçelerindeki teminat kapsamı genişletilmekte, sigortalının aracı için yaptığı ek harcamalar minimize edilmektedir. Ürünle mekanik arıza onarımı poliçe kapsamına alınıyor. Mekanik arızanın gerçekleşme sıklığı ve maliyetin yüksek oluşu bu hizmeti sigortalı için önemli kılmaktadır. Araç periyodik bakımı için işçilik bedelinin alınmadığı sadece parça parasının ödendiği bir network kullanım imkânı, oto yıkama networkü, koltuk koruma, iç yıkama/ temizlik, tuş takımı restorasyonu gibi arabanın içiyle ilgili hizmetler sigortalının harcamalardan tasarruf etmesini sağladığı için cezbedici hizmetlerdir.

Bu tür hizmetlerde network, alt yapı ve ekibin kalitesi memnuniyet için önemlidir. Networkün yaygın, hizmete hazır ve istekli olması, teknolojinin hizmet süreç takibini sağlamada kullanılıyor olması, ekibin çoklu hizmeti verecek yetkinlik ve tecrübeye sahibi olması gerekiyor. Bu noktada sigorta şirketleri ya sektörümüzde faaliyet gösteren İspanya merkezli bir sigorta şirketinin onarım merkezileri gibi kendi hizmet ağını kuracak ya da yukarıdaki satırlarda sözünü ettiğimiz yeni firma gibi firmalar devreye girecek. Tıpkı sağlık alanında hizmet veren dijital sağlık platformlarına sahip firmalarıyla işbirliği yapılması gibi.

Kısaca, ihtiyaçlar da çözümler de sınırsız. Farklı ürünler için doğru zamandayız. Zamanı iyi kullanan kazanacaktır.