Ray Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Balkır Demirkan, hayatımıza girmesi kesin gözüyle bakılan otonom araçlara ve bunların sigorta sektörüne olan etkilerini içeren dikkat çeken bir yazı kaleme aldı. Demirkan, yeni tam otonom araçlar devreye girdikten sonra oto sigorta konusunun baştan aşağı tüm dünyada değişme riski ile karşı karşıya kalabileceğinin altını çizdi.
Balkır Demirkan, “Sanki bir uzay cismi yaklaşıyor Komutan Logar… ” başlıklı makalesi şöyle:
Elon Musk’un bu akşamki gönderisine bakınca, cisim yeryüzüne varmış bile olabilir. X’teki gönderiler ile ilk defa yeni AI chipleri ile birlikte Tam Otonom bir Tesla Y’nin üretilerek fabrikada sahibine teslim edilmesi konusunda bir bayram havası var.
Elon Musk bunu hem yazılım hem de donanım ekibini de kutluyarak bir sansasyon ile duyurdu. Elon Musk’un gönderisine göre;
– Araçta hiç bir biçimde insan olmasına gerek yok,
– Aracı uzaktan müdahale ile kontrol edecek kimseye gerek yok,
– Tamamen otonom ve tüm kamuya ait otoyollarda kullanılabilecek,
geçtiğimiz günlerde tam otonom Robotaxi Austinde kullanıma sunuldu ve yine sosyal medya yıkıldı.
Peki bundan bize ne derseniz, artık araba değil Taksi satın alacağımız görünüyor ve bildiğimiz Trafik poliçesine gerek kalmayabilir, yerine Tesla’dan yazılım ve donanım poliçesi ve kasko almamız gerekebilir.
Amerika’da Tesla araçların Oto Sigorta ortalama primleri 2250.-USD civarında iken, normal araçların primleri ise 1700.-USD seviyesinde. Yani yaklaşık % 40 daha pahalı. Neden mi ?
Çünkü hasar frekansları sensör, yazılım, şöför müdahalesi nedeni ile normal araçlara göre yüksek olabiliyor
Bu araçların kaza durumunda onarım maliyetleri, normal araçlara göre özellikle pil nedeni ile daha yüksek, orta ve üzeri hasarlar pert
Şarj istasyonlarında, şarj sırasında yada hasarlı piller nedeni ile yanabiliyorlar, bu durumda aracı söndürmek mümkün olmuyor
Şarj esnasında yada kapalı otoparklarda yanması durumunda hem çevredeki araçlara hemde söndürülemediği için binaya büyük zarar veriyorlar, sorumluluk etkisi
En son çıkan otonom araçlarda dahi, aniden çıkan çocuk, köpek, ceylan ya da araçların ani yavaşlaması durumlarında kazalar olabiliyor
Bazıları Kasko kapsamında.
Ama Elon Musk yine bir şeyler bulmuş, gönderilerinde tam otonomi ve Robotaxi ile asıl yepyeni bir mobilite paylaşım ekonomisini anlatıyor. Ve bu sayede de bu araçları çok ama çok daha fazla satmayı hedeflemiş.
Bu yeni tam otonom araçlar devreye girdikten sonra, artık bir araba sahibi değil, Teslanın tüm TAKSİ filosuna üye olmuş gibi olacağınız anlaşılıyor. Ve bu yüzden Oto sigorta konusu baştan aşağı tüm dünyada değişme riski ile de karşı karşıya kalabilir.
Yani siz gece uyurken aracınız bir taksi olarak size para kazandırmasını vaad ediyorlar. Dolayısı ile bir Tesla alarak gece ya da ihtiyacınız yok iken sizin için çalışacak Bir Filo Taksiniz olmuş olacak.
Peki ama kimin poliçesi ile çünkü aracı Tesla işletiyor olacak ?
Araç tam otomatik ise ve sizin dışınızda da kullanılıyor ise o zaman sizin mevcut Trafik Sigortasına ihtiyacımız ne kadar olur, primleri ucuzlar mı ?
Özetle; araç üreticilerinin sunacağı ve sürücünün ve sahibinin kusurunun olamayacağı, tam otonom araçların kazaları için mevzuatımız, altyapımız ve zihnimiz, Otonom Araç Sorumluluk Matrisimiz hazır mı ? Yorumlarda beklerim.