İTO Meslek Komitesi Başkanından SEDDK’nın trafik sigortasındaki yol haritasına dair değerlendirme

İstanbul Ticaret Odası Sigortacılık Meslek Komitesi Başkanı ve TOBB SAİK Yönetim Kurulu Üyesi Özgür Yılmaz, SEDDK’nın trafik sigortasındaki yeni yol haritasına dair Sigorta Dünyası’na değerlendirmelerde bulundu. Yılmaz değerli bulduğunu belirttiği yol haritasıyla ilgili şunları söyledi: “Uygulama değişikliklerinin kısa, orta ve uzun vadede hayata geçmesiyle ileriki yıllarda zarar eden trafik branşına olumlu yönde katkı sağlayacağını düşünüyorum. Özellikle basamaklara yapılan ilaveler, isteğe bağlı olarak kişi temelli trafik sigortasına geçiş çok önlemli. Bununla birlikte henüz yürürlüğe girmeden trafik sigorta poliçe iptallerindeki acentenin alacağı komisyon tutarının enflasyona endeksli olması, ikinci el satışlarda poliçe yapılacak poliçeye mevcuttakinden daha kısa süre verilmesi ve devir zeyli gibi önerilerimiz de var.”



Özgür Yılmaz, yol haritasının bazı maddeleriyle ilgili şu değerlendirme ve önerilerde bulundu:

-Değer kaybı ve bedeni zararların hesaplamalarına standart getirilmesi konusunda son beş yılda birkaç kanun ve yönetmelik değişikliği yapıldı. Lakin bu standartların özellikle kaza yargıya taşındığında uygulaması pek mümkün olmadı. Bu da sektör ve şirketler için öngörülemeyen hasar maliyetlerini getirmeye devam etti.

-Trafik sigortası kesmekten imtina eden şirketlerin varlığının tespiti halinde radikal uygulamalar yapılmasını destekliyoruz. Aylardır sektörün sancılı bir süreç yaşamasına sebep veren bur durumun yeni yıla bırakılmadan bir an önce çözüme kavuşması acenteler ve müşterilerin yaşadığı mağduriyetlerin sonlandırılmasını sağlayacaktır.

-Mevcut 7 basamaklı sisteme 0 çok riskli sürücüler basamağı ile 8 çok iyi sürücüler basamaklarının eklenmesi çok doğru bir uygulama ve özellikle iyi sürücü statüsündeki sigortalılar için çok kıymetli bir adım atılmış oldu. Lakin 8. basamak için verilecek indirim oranı sigorta şirketlerini de zorlamadığı sürece biraz daha arttırılırsa sigortalı nezdinde de daha büyük bir memnuniyete sebebiyet verecektir. Ek olarak, 10 yıldan fazladır hasarsız olan poliçeler için 9. basamak gibi hasarsızlık indiriminin biraz daha yüksek olacağı ikinci bir alternatif de güzel etki yaratabilirdi.

-Araç satışlarındaki 15 günlük sürenin kaldırılması acenteler ve müşteriler açısından çok sakıncalı ve operasyonel anlamda büyük stres yaratacak bir durum. Bu konunun en makul çözümü devir zeyli uygulaması olmalı. Eğer bu mümkün olamıyorsa mevcut uygulamanın 15 günlük olan süresi 3 ya da 5 gün gibi makul bir seviyeye çekilmeli diye düşünüyorum.

Kasko yenilemelerinde %20 azalma

Açıklamasına oto sigortalarındaki güncel durumla ilgili görüşlerini belirterek devam eden Yılmaz, yükselen primler nedeniyle kasko branşında biten poliçelerin yenilenmesinde %20’nin üzerinde azalma yaşandığını söyledi. Bu durumdan etkilenen hayat dışı sigorta şirketlerinin bütçeye uygun kasko ürünlerini müşterilere sunmaya başladığını da aktaran Yılmaz, “Poliçe başına artan prim tutarlarını bu branşta toplanan primlerle mukayese ettiğimizde bizleri yanıltmasın, çünkü adetsel olarak müşteri sayısında ciddi düşüş yaşanmaya başladı” dedi.

Artan kasko primleriyle 2022 yılı ilk altı ay sonu rakamlarına göre sektörün kasko branşında 3.2 milyar lira kâr ettiğinin göründüğünü söyleyen Yılmaz, yeni yılda kasko primlerinde bir miktar düşüş kaydedilebileceğini de belirtti.

Maliyetler yönetilemiyor

Özgür Yılmaz sözlerini şöyle sürdürdü: “Yıl içinde zorunlu trafik sigortasına yapılan artı yöndeki prim revizyonları zararın azaltılmasında yeterince etkili olmamakla birlikte artan maliyetleri dahi karşılamamaktadır. Bunun sebepleri arasında enflasyonun ve döviz kurunun yükselmesiyle parça ve onarım bedellerinin artmasını ve asgari ücrete yapılan zamla bedeni hasar tazminatlarının doğrudan artmasını sayabiliriz. Asgari ücretin de artmasıyla birlikte muallak hasar dosyalarının hasar maliyetlerine olan negatif etkisi de sektöre olumsuz yansımaktadır. Beraberinde özellikle kaza branşında risklerin iyi yönetilememesi, mesela pandemi döneminde trafik sigortalarında çok düşük primler uygulanması da sektörün şu an yüksek primlerle maliyetlerin altından kalkmaya çalışmasıyla sonuçlanmıştır.”