Uğur Gülen’in kaleminden: Yapay zekâ ile sigortacılıkta neler değişecek?

Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, “Daha fazla veri odaklı, kişiselleştirilmiş ve otomatikleştirilmiş sigorta hizmetleri artacak ve müşterilerin değişen ihtiyaçları çok hızlı bir şekilde karşılanacak.” dedi.
Uğur Gülen, linkedin hesabından yayınladığı “Yapay zekâ ile sigortacılıkta neler değişecek?” başlıklı yazısında şu ifadelere yer verdi:

 

Bugünlerde yapay zekâ çok popüler. Microsoft’un desteklediği Open AI platformunda hizmete sunulan Chat GPT adlı yapay zekâ beste yapmaktan şiir yazmaya, ilkokul öğrencilerinin kompozisyon ödevlerinden akademisyenlerin doktora tezlerinin hazırlanmasına kadar birçok alanda kullanılıyor. Microsoft, Bing adlı arama motorunda Chat GPT’yi kullanmaya başladı. Google buna kendi yapay zekâsı Bard ile karşılık vermeye çalışıyor. Bu alandaki çalışmalar o kadar yoğunlaştı ve yapay zekânın yükseltilmiş versiyonları o kadar hızla hayatımıza girmeye başladı ki artık endişe yaratıyor.

Aralarında Apple’ın kurucularından Steve Wozniak ve Tesla CEO’su Elon Musk’ın da bulunduğu, teknoloji sektörünün 1000’den fazla önde gelen lideri ortak bir açıklama yaparak yapay zekâyı güçlendirme çalışmalarına altı ay ara verilmesini ve konu üstünde düşünülmesini istedi. Açıklamada temel olarak şu üç tehlikeye dikkat çekiliyor: Yapay zekânın yanlış bilgiler yayması yani dezenformasyon yapması, insanların işlerini ellerinden alması ve nihai olarak insandan daha akıllı hale gelmesi.[1]

Yapay zekâ hayatın her alanı gibi sigorta sektörünü de derinden etkiliyor ve bizim de bu teknolojiyi nasıl kullanacağımızı iyi düşünmemiz gerekiyor. Özellikle son beş yıldır varlığını hissettirmeye başlayan bu teknolojinin sektörümüzde kısa sürede geldiği aşamayı araştırmalar net olarak ortaya koyuyor. Data Bridge adlı pazar araştırma şirketi tarafından yapılan “Sigorta Piyasasında Yapay Zekâ” başlıklı yeni bir çalışmaya göre 2022 yılında sigorta sektöründe kullanılan yapay zekânın hacmi 3,64 milyar dolara ulaştı. 2030 yılına kadar da bu hacmin yıllık yüzde 33,06’lık bir büyümeyle 35,77 milyar dolarlık değere ulaşması bekleniyor.[2]

Teknoloji sektörünün önde gelen danışmanlık şirketlerinden Accenture’a göre sigorta sektörünün yapay zekâ kullanımı önümüzdeki üç yıl içinde iki katına çıkacak. Bu durum da sektöre 1,2 milyar dolara varan bir maliyet tasarrufu sağlayacak. PwC tarafından yapılan bir başka araştırma da sigorta şirketlerinin yüzde 63’ünün operasyonlarında yapay zekayı zaten uyguladığını ya da uygulamayı planladığını vurguluyor.[3]

Sigortacılıkta yapay zekâ çeşitli işlevleri otomatikleştirmek ve optimize etmek için makine öğreniminin, doğal dil işleme ve bilgisayar görüşü gibi ileri teknolojilerin kullanılmasını ifade ediyor. Bu işlevlere sigortalama, talep işleme, dolandırıcılığa karşı mücadele ve müşteri hizmetleri de dahil. Sigorta şirketleri yapay zekâdan yararlanarak çok büyük miktarda veriyi analiz edebiliyor, tahminlerde bulunabiliyor ve müşterilere gerçek zamanlı olarak kişiselleştirilmiş hizmetler sağlayabiliyor. Yapay zekanın entegrasyonu, verimliliği artırarak, maliyetleri düşürerek ve müşteri deneyimini geliştirerek sigorta sektörünü dönüştürme potansiyeline sahip.

Önümüzdeki süreçte yapay zekânın sektörde tüm süreçlerde daha etkin olarak kullanılmasını bekleyebiliriz. Araştırmalara göre, yapay zekâ risk değerlendirmesi, hasar işleme, varlık yönetimi gibi kritik sigorta operasyonlarını güçlendirecek.[4] Telematik teknolojiler ve nesnelerin internetiyle birlikte ele alındığında sigortacılıkta yeni ufuklar açacak. Bilindiği gibi, nesnelerin interneti IoT veri toplayabilen ve değiş tokuş edebilen, birbirine bağlı cihazlardan oluşan bir ağ. Sigorta şirketleri bu teknoloji ile toplanan verileri kullanarak bu varlıklarla ilgili riskleri daha iyi anlayabiliyor ve daha doğru fiyatlandırma ve teminat seçenekleri sunabiliyor. Telematik teknolojiler ise araçları ve sürücülerini izlemek için kullanılıyor. Bu teknoloji, sigorta şirketlerinin müşterilerinin sürüş alışkanlıklarını daha iyi anlamalarına yardımcı oluyor, daha doğru fiyatlandırma ve sigortalama yapmalarına olanak tanıyor.[5] Bunların yapay zekâ ile bir araya gelmeleri verim ve performans açısından yeni bir çağ başlatacak. Daha fazla veri odaklı, kişiselleştirilmiş ve otomatikleştirilmiş sigorta hizmetleri artacak ve müşterilerin değişen ihtiyaçları çok hızlı bir şekilde karşılanacak.

Bu perspektiften baktığımızda yapay zekâ hızla değişen bir pazarda rekabet gücünü korumak açısından önemli bir avantaj sağlıyor. Türkiye’de de yapay zekâ uygulamalarını yaygınlaştırmak sektör olarak hepimizin rekabet gücünü artıracak.

#chatgpt #yapayzeka #AI #OpenAI #sigortacılık

[1] https://sfstandard.com/technology/elon-musk-steve-wozniak-tech-leaders-call-for-6-month-pause-on-ai-development-citing-dangers-to-society/

[2] https://www.globenewswire.com/news-release/2023/01/13/2588354/0/en/Artificial-Intelligence-AI-in-Insurance-Market-to-Exhibit-a-Remarkable-Growth-of-USD-35-77-Billion-by-2030-Size-Share-Trends-Key-Drivers-Demand-Opportunities-and-Competitive-Analys.html

[3] https://trustingdisruption.com/2023/02/28/the-impact-of-ai-on-insurance-in-2023/

[4] https://www.globenewswire.com/news-release/2023/01/13/2588354/0/en/Artificial-Intelligence-AI-in-Insurance-Market-to-Exhibit-a-Remarkable-Growth-of-USD-35-77-Billion-by-2030-Size-Share-Trends-Key-Drivers-Demand-Opportunities-and-Competitive-Analys.html

[5] https://medium.com/artivatic/use-of-chat-gpt-in-insurance-sector-a413a10abbd6