Trafikte primler katlansa da zarar 5 misli arttı

Sigorta Dünyası’nın Nisan 2023 sayısındaki kapak haberine göre, sigorta sektörü 2022 yılında hayat dışı branşlar toplamında 6 milyar liraya yakın teknik kâr elde etti. Trafik sigortasında ise geçen yıl 852 lira olan ortalama primin 2100 liraya yükselmesine rağmen teknik zarar 11 milyar lirayı aştı. Bilanço kârlılığına bakıldığında, toplam 253 milyar liralık üretim gerçekleştiren sektörün hayat ve emeklilikte 10 milyar lira, hayat dışında ise sadece 8 milyar lira kâr elde ettiği görüldü.

Sigorta sektörünün 2022 yılı bilançosu belli oldu. Türkiye Sigorta Birliği’nin açıkladığı sonuçlara göre en çok bilanço kârını 10 milyar lirayla hayat ve emeklilik şirketleri elde ederken, hayat dışı şirketler 8 milyar liralık dönem net kârı elde etti. Reasürans şirketleri ise bu alanda 1,6 milyar lira kâr etti. Şirketlere bakıldığında, Quick Sigorta 1,4 milyar liralık dönem net kârıyla en çok dikkat çeken şirket oldu.

Toplam bilanço kârı ise 19,6 milyar lira olarak kayıtlara geçti. Hayat ve hayat dışı şirketlerin toplam üretimi ise 235 milyar lira olmuştu.

Teknik tarafa bakıldığında, hayat dışı şirketler 6 milyar liraya yakın kâr elde ederken, hayat ve emeklilik şirketlerinin kârı 238 milyon lirada kaldı. Reasürans şirketlerinin teknik kârı ise 1 milyar lira oldu. Böylece toplam teknik kâr 7,2 milyar lira olarak kaydedildi.

Trafikteki zarar 2 milyardan 11 milyara

Branş bazında, trafik sigortasında 2021’de 2 milyar lira olan teknik zarar 2022’de 11,2 milyar liraya çıktı. Bu branşta 2021’de yüzde 14 olan büyüme 2022’de yüzde 147’ye çıktı. Trafik sigortasında yeşil kart hariç 2021 yılında 20 milyon 729 bin poliçe kesildi ve 17 milyar 675 milyon liralık prim toplandı. Bu verilerle ortalama prim 852 lira olmuştu. 2022’de ise 22 milyon 169 bin poliçe kesilirken 46 milyar 163 milyon liralık prim yazıldı. Bu üretimle 2022’de kişi başı poliçe primi 2100 liraya yükseldi.

Kaskodaki kâr yetmedi

Kaskoda ise 7 milyar lira teknik kâr edilirken, bu rakam oto branşını başa baş pozisyonuna getirmeye yetmedi. Kaskodaki büyüme 2021 yılında yüzde 33, 2022’de yüzde 212 olarak gerçekleşti. Böylece söz konusu branş sektörün 2022’de en çok büyüyen branşı oldu. Ancak bu büyüme daha çok aracın sigortalanmasından değil, primlerdeki yüksek artıştan kaynaklandı. Bu branşta 2021’de 7 milyon 635 bin poliçe kesilirken, 14 milyar 229 bin liralık prim toplanmış ve ortalama prim 1863 lira olmuştu. 2022’de ise 8 milyon 251 bin poliçe kesilerek 44 milyar 440 milyon liralık prim yazıldı. Bu rakamlardan hesaplandığında 2022 ortalama kasko primi 5300 lira olarak gerçekleşti.

Yangın ve doğal afetler branşı 2,4 milyar lira, kaza branşı 2,1 milyar lira, sağlık 1,4 milyar lira ve genel zararlar yine yaklaşık 1,4 milyar lira kâr edilen branşlar oldu.

Hayat dışında AXA, hayatta Türkiye

Hayat dışında AXA Sigorta son birkaç yılda olduğu gibi 2022’de en çok bilanço kârı elde eden şirket oldu. Geçtiğimiz yıl 1,7 milyar lira net kâr eden şirketi 1,4 milyar lirayla Quick Sigorta takip etti. Bilanço kârlılığında Allianz 1,3 milyar lirayla üçüncü, Anadolu Sigorta 1,1 milyar lirayla dördüncü ve Türkiye Sigorta 941 milyon lirayla beşinci oldu.

Hayat şirketleri arasında Türkiye Hayat ve Emeklilik uzun süredir bırakmadığı açık ara liderliği 2022’de 3,4 milyar lira net kâr ederek sürdürdü. Anadolu Hayat Emeklilik 1,3 milyar lira, Allianz Yaşam ve Emeklilik 1,2 milyar lira, Garanti Emeklilik 1 milyar lira ve AgeSA 834 milyar lirayla ilk beşi oluşurdu.

HAYAT DIŞI

AXA                     1,7 milyar TL

Quick                  1,4 milyar TL

Allianz                1,3 milyar TL

Anadolu             1,1 milyar TL

Türkiye               941 milyon TL

HAYAT

Türkiye               3,4 milyar TL

Anadolu Hayat  1,3 milyar

Allianz                1,2 milyar

Garanti               1 milyar TL

AgeSA                 834 milyar TL