Ataman Kalkan: Sektörün varlıkları ciddi bir erimeyle karşı karşıya

“2020 yılında 3,3 milyar dolar olan sektör toplam öz sermayesi 2022 sonunda 2,7 milyar dolar seviyesine düşmüştür. Bu nedenle sektörümüzün varlıkları bir süredir ciddi bir erime ile karşı karşıyadır. Trafik ürününde tavan prim uygulaması kaldırılmadığı sürece bu erimenin devam edeceğini öngörüyoruz.”

Sompo Sigorta Bireysel Sigortalar Genel Müdür Yardımcısı Ataman Kalkan, 2021 Aralık ayında yaşanan döviz krizinin geleceğe dönük taahhüt yükü en büyük sektörlerden olan sigorta sektörünü derinden etkilediğini söyledi. “İlgili dönemin ardından yaşanan yüksek enflasyonist ortam, negatif reel faiz nedeniyle eriyen sermaye, araç arzındaki sıkıntılar, enflasyonun üstünde yaşanan asgari ücret artışları, Trafik Kanunu’nun bazı maddelerinin geçmişe dönük olarak iptal edilmesi gibi faktörler sigorta sektörü için çok zorlu bir dönemin yaşanmasına yol açmıştır. Trafik ürününde serbest rekabet ortamı eksikliği ve tavan prim nedeniyle sektör, bahsettiğim gelişmelerin negatif etkisini azaltabilecek tedbirler uygulamaya koyamadığı için çok büyük yara almıştır ve korkarım ki koşullar düzelmezse almaya da devam edecektir.”

Özsermaye kârlılığı çok düşük

Sektörün 2022 yılı net dönem kârının, 2021 yılına göre %26 artarak 8 milyar TL seviyesinde gerçekleştiğini söyleyen Kalkan, “Prim artış oranı dikkate alındığında sektörde çok kısıtlı bir kârlılık söz konusudur. 2021 yılında %24,3 olan öz sermaye kârlılık oranı, 2022 yılında %20,2 seviyesine düşmüştür. %64,3 enflasyon oranı dikkate alındığında öz sermaye karlılığının çok düşük gerçekleştiği görülmektedir. Dolar bazında baktığımızda 2020 yılında 3,3 milyar dolar olan sektör toplam öz sermayesi 2022 sonunda 2,7 milyar dolar seviyesine düşmüştür. Bu nedenle sektörümüzün varlıkları bir süredir ciddi bir erime ile karşı karşıyadır. Trafik ürününde tavan prim uygulaması kaldırılmadığı sürece bu erimenin devam edeceğini öngörüyoruz” dedi.

Sompo Sigorta’nın 2022 yılını hızla değişen, belirsiz, dalgalı, öngörülebilirliği düşük, riski yüksek piyasa şartlarıyla mücadele ederek geçirdiğini aktaran Kalkan sözlerine şöyle devam etti: “Portföyümüzü yapılandırmamızı gözden geçirdik, acentelerimize ve müşterilerimize en iyi hizmeti en doğru fiyatla sunabilmek için ürün ve süreç optimizasyonlarımızı tamamladık. Nitekim kriz öncesi rekabet ortamında oldukça gerileyen fiyatların çok ciddi arttığı kasko ürününde, özel araçlarda doğru müşteriye doğru fiyatı sunan şirket olarak yılın büyük bölümünü en yüksek pazar payına sahip şirket olarak geçirdik. Kaskoda her zaman olduğu gibi dengeli ve istikrarlı fiyat politikamızla acentelerimizden oldukça ilgi gördük.”

Fiyatlamada makine öğrenmesi

Ataman Kalkan, bir süredir ekonomideki dalgalanmaların azalmasıyla birlikte, kasko ürününde rekabetin daha da artacağı bir yıl olacağını öngörerek sözlerini şöyle noktaladı: “Şimdiden enflasyonun altında fiyat artışları gözlemliyoruz. Sompo Sigorta olarak kasko maliyetlerindeki tüm etkenleri detaylıca analiz ettiğimiz makine öğrenmesi modellerinin ağırlığını hızla artırıyoruz. Bu alanda önemli üniversitelerle iş birliği başlatarak büyük bir ekip oluşturacağız ve bu sayede analiz yeteneğimizi çok daha yüksek noktalara taşıyacağız. Böylelikle sektörde tüm değişimlere en hızlı adapte olan ve en doğru kararları veren şirket olma özelliğimizi korumayı ve güçlendirmeyi hedefliyoruz. Tüm bu çalışmalar özellikle motor branşında acentelerimizi daha da büyütecek fiyatlama yapısı sunmamıza ve müşterilerimizin en doğru fiyatla en iyi hizmeti alabilmelerine katkıda bulunacaktır.”