Uğur Gülen’in kaleminden: Insurtech’ler için konsolidasyon dönemi

Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, “Mevcut tabloda büyük sigorta şirketlerinin inovasyonu kurum içinde inşa etmek yerine niş pazarlardaki insurtech’leri satın almayı tercih etmesi de konsolidasyonu hızlandıracak görünüyor.” dedi.
Uğur Gülen, linkedin hesabından yayınladığı “Insurtech’ler için konsolidasyon dönemi” başlıklı yazısında şu ifadelere yer verdi:

 

Insurtech dediğimiz sigorta teknoloji şirketlerinin ağırlığı son yıllarda istikrarlı bir şekilde artıyordu. Şimdi ise bu şirketlerin tarihinde farklı bir sayfa açılmış gibi görünüyor.

İnternet terminolojisiyle konuşursak sigorta sektöründe 2.0 çağı olarak görülen bir dönemin ortasındayız. Akıllı telefonlar, daha hızlı internet ve yeni yazılım geliştirme araçlarının yükselişiyle birlikte değişen müşteri beklentileri; yenilikçi dijital sigorta platformlarının ve insurtech dediğimiz şirketlerin ortaya çıkışını hızlandırdı. Bunlar geleneksel kanallardan daha iyi bilgi topluyor; kullanıcı deneyimi, kolaylık ve kişiselleştirme yaratabiliyor. Yakın zamana kadar, insurtech’lerin sektörde yarattıkları yıkıcı değişim konuşuluyordu. Ancak küresel ekonomide yaşanan çalkantılar, artan maliyetler ve enflasyon finansmanı makro düzeyde etkileyince insurtech şirketleri de farklı bir döneme girdi.

Artık insurtech cephesinde en çok konuşulan konulardan biri konsolidasyon. Bu konsolidasyonun ilk adımlarını şimdilerde görmeye başladık, muhtemelen bir süre daha görmeye devam edeceğiz.

Sektör bazında değerlendirirsek, bunun olumsuz bir durum olmadığını söyleyebiliriz. Konsolidasyon pazarın daha sağlıklı işlemesine destek olur, verimlilik ve fırsat yaratır, daha iyi performans gösteren kuruluşların yükselmesinin önünü açar. Kazanç elde edebilecek durumda olanlar fırsatları değerlendirerek satın alma ve birleşme yoluyla hacimlerini büyütebilir.

Insurtech’lerde konsolidasyonu hızlandıracak en önemli etkenlerden biri yatırımlarda yaşanan azalma. Aslında bu yöndeki değişimin ilk belirtileri geçen yıl başladı. Potansiyel etkisi de önümüzdeki 12 ay boyunca devam edecek gibi görünüyor.

2022, 2016’dan bu yana insurtech yatırımında yıllık bazda düşüş görülen ilk yıl oldu. Küresel olarak yıllık fonlama 2021 yılında 15,8 milyar dolar iken 2022 yılında bu rakam yarı yarıya azaldı ve 7,98 milyar dolara geriledi. Yakın tarihli bir Gallagher Re raporuna göre 2022 yılının dördüncü çeyreği için üç aylık insurtech fonlaması 2020 yılının birinci çeyreğinden bu yana en düşük seviyeye geriledi ve üçüncü çeyrekte 2,35 milyar dolar seviyesinden dördüncü çeyrekte 1,01 milyar dolar düzeyine düştü.[1]

Insurtech’lerde asıl sorun müşteri edinme ve müşteriyi elde tutma maliyetlerinin yüksekliği. Yatırım uzmanları 2021 yılından itibaren artık ucuz paranın ve gerçekçi olmayan değerlemelerin sonunun geldiği görüşünde. Bugün büyüme ve kârlılık insurtech’ler için temel başarı ölçütü olarak görülüyor.

Peki ne oldu da bu noktaya gelindi? Özellikle sigorta sektörünü kökten değiştireceği iddiası insurtech hareketine zarar verdi. Bu şirketler kurucularının ve yatırımcılarının hayal ettiği anlamlı pazar paylarını yakalayamadı. Yüksek enflasyon faktörü de devreye girince, fırtınayı atlatmak için yeterli donanıma sahip olmayan insurtech’ler için zorlu bir dönem başladı. Değerli teknolojiler geliştirmiş ancak nakdi tükenen ve daha fazla sermaye çekemeyen insurtech’ler için bugün en önemli çıkış yolu konsolidasyon olarak görünüyor. Mevcut tabloda büyük sigorta şirketlerinin inovasyonu kurum içinde inşa etmek yerine niş pazarlardaki insurtech’leri satın almayı tercih etmesi de konsolidasyonu hızlandıracak görünüyor. Daha küçük sigorta ve sigorta teknolojisi şirketleri de birleşerek veya satın alarak rekabette güçlenmeye çalışacak. (1)

Önümüzdeki süreçte insurtech’ler ve sigorta sektörü giderek birbirine daha fazla bağımlı hale gelecek. 2023 yılı muhtemelen yerleşik sigorta şirketlerine ilgilendikleri teknoloji destekli çözümlerden ve yeteneklerden bazılarını makul bir maliyetle edinme fırsatı da sunacak.[2]

Sektör için bir büyüme ve fırsatlar yılının içindeyiz. Bunu değerlendirmek ve çıktıları iyi gözlemlemek çok önemli.

#insurtech #sigorta #teknoloji

[1] https://www.insurancethoughtleadership.com/going-digital/look-ahead-insurtechs-2023

[2] https://www.insurancethoughtleadership.com/going-digital/insurtech-not-dead-different