Pilot Garage: “6 ay 6 bin Km’de ekspertiz belgesi dikkate alınmalı”

Haksız kazanç elde etmek isteyenlere önlem amaçlı olarak geçtiğimiz yıl ilk kez hayata geçirilen ve geçtiğimiz günlerde bireysel satıcıları da kapsayacak şekilde uzatılan sıfır kilometre araçların ikinci el olarak satışında 6 ay/6 bin kilometre şartının aranmasına dair yönetmelikle ilgili olarak Pilot Garage tüketicileri ilgilendiren önemli notlar paylaştı. 2018 yılında çıkarılan yönetmelikle birlikte satıştan 3 gün önceye kadar alınacak ekspertiz belgesi zorunluluğuna uyulmadığını belirten Pilot Garage Genel Koordinatörü Cihan Emre “Birçok noterde yıllardır TSE-HYB ibareli ekspertiz belgesi sisteme girilmiyor ve satışlar sözlü beyana dayalı şekilde gerçekleştiriliyor. 13.02.2018 tarih ve 30331 sayılı Yönetmelik ve 15.08.2020 tarih ve 31214 sayılı Yönetmelikte değişiklik ile, 8 yaş ve 160.000 kilometrenin altındaki araç satışlarında yönetmelik olmasına rağmen, uygulanmıyor. 6.000 km’nin tespiti için ekspertiz işletmelerinin belgesi ile noter satışı gerçekleştirmesi yönünde çağrıda bulunuyoruz. Sözlü beyanla kilometre bilgisi verilmesi yerine tüketicilerin mağdur olmaması için en rasyonel çözüm ekspertiz belgesinin beyanıdır.” dedi.

 İkinci el araç alım satımında yaşanan yeni gelişmelerle ilgili olarak Pilot Garage bazı satır başlarını paylaştı. 2018 yılında çıkan ve 2020 yılında güncellenen yönetmelikle birlikte 8 yaş ve 160.000 kilometrenin altındaki otomobillerin alım satımında ekspertiz belgesi zorunluluğu olduğunu, ancak satış devir işlemlerinde, birçok noterde belge ibrazının halen gerçekleşmediği belirtiliyor.

 “Yıllardır ekspertiz belgesiyle değil sözlü beyanla satış yapılıyor”

Geçtiğimiz yıl ilk kez hayata geçen ve kısa bir süre önce bireysel satıcıları da kapsayacak şekilde uzatılan 6 ay/6 bin kilometre yönetmeliğinde şimdiye kadar uyulmayan hususlara dikkat çeken Pilot Garage Genel Koordinatörü Cihan Emre, “Motorlu Taşıt Yönetmeliği’ne uygun olarak hizmet veren araç satıcıları ve noterler olsa da birçok noter ve satıcı, sadece sözlü beyanla alım satım yapmaya devam etti. Bu durum da aslında tüketicilerin mağdur olmasına, araç fiyatlarının sürekli yükselmesine, haksız kazançlar elde edilmesine sebep oldu. Örneğin satılan araç sıfır kilometre veya 300 bin kilometre, ancak birçok noter, satıcının sözlü olarak beyan ettiği kilometre bilgisini sisteme giriyor. Tüketiciyi mağdur etmeye yönelik durumlarda konu yasal süreçlere taşındığı takdirde, ekspertiz belgesi aranıyor.” açıklamasını yaptı.

 “Yönetmelik tüketiciyi korumaya yönelik, uyulursa tüketici korunur”

Türkiye’de ortalama 3 bin 500 oto ekspertiz işletmesinin olduğunu ve kurumsal şirketlerin tüketicileri mağduriyetlerden koruduğunu ifade eden Emre, “Tüketiciler kaç yaşında araç alırsa alsın, mutlaka ekspertiz yaptırarak otomobil satın alsın.  Aslında yönetmelikler tüketicinin korunmasına yönelik uygulamalar içeriyor. Ancak bunlara uyulması vasıtasıyla ikinci el araç pazarında oluşabilecek mağduriyetlerin önüne geçilebilir. Şimdiye kadar uyulmadığı için tüketicilerin mağduriyeti devam etti, araç fiyatları arttı, haksız kazançlar elde edildi.” dedi.