Quick Sigorta’dan dünyanın ilk otonom otobüs teknolojisine destek

Quick Sigorta, Amerika merkezli Türk teknoloji şirketi olan ADASTEC’in toplu taşıma operasyonlarını daha verimli, konforlu ve güvenli hale getirecek Seviye 4 otonom araç projesine yatırım yapıyor. ADASTEC’e yaptığı yatırım ile teknoloji yatırımlarına devam eden Quick Sigorta, aynı zamanda sigortacılık konusundaki Ar-ge çalışmalarını da sürdürmüş olacak.

Teknoloji alanında projeleri destekleyen Quick Sigorta, 2018 yılında kurulan Amerika merkezli Türk teknoloji şirketi ADASTEC’in toplu taşıma operasyonlarını daha verimli, konforlu ve güvenli hale getirmek üzere geliştirdiği Seviye 4 Otonom Sürüş Yazılım Platformu projesine yatırım yapacak. Toplu ulaşımı çağın ötesine taşımayı hedefleyen ve ADASTEC’in toplu taşıma araçlarına dördüncü seviye otonom sürüş özelliği sağlayan yazılım, seri üretimine geçilen ilk yazılım ürünü olma özelliği taşıyor. ADASTEC, yakın zamanda Norveç’in Stavanger şehrinde liman ile şehir merkezi arasında belediyenin toplu taşıma operasyonunu da gerçekleştirmeye başladı.

İnovatif projeleri desteklemeye devam edeceğiz

Geçtiğimiz günlerde ADASTEC kurucularından Atalay Taşkoparan ile bir TV programına konuk olan Maher Holding Sigorta Grubu Başkanı Ahmet Yaşar, “Teknolojiyle dirsek teması kuran bir dünyada yaşıyoruz. Yakın zamanda dünyanın pek çok şehrinde elektrikli ve otonom araçlar toplu taşımada daha çok kullanılacak. Otonomi projelerini destekleyen ülkeler, ulaştırma bakanlıkları, belediyeler, toplu taşıma otoriteleri ve şirketleri bu alanda standartları oluşturmak, hizmeti şekillendirmek ve bunu ilk uygulayan olmak için yarışıyorlar. Tamamıyla yapay zekâ üzerine kurulmuş bir yazılıma yatırım yaparak biz de inovatif projeleri destekleyip dünya vizyonunun takipçisi olmaya devam edeceğiz.” dedi.

Otonom araç sigortaları konusunda çalışıyoruz

Otonom araçların sigortalanması hakkında konuşan Yaşar, “Bugüne kadar bildiklerimiz alışılagelmiş kasko sigortaları. Sektör olarak elektrikli bir aracın nasıl sigortalanması gerektiğini çözdük. Karşımızda otonom bir toplu taşıma aracı var. Dolayısıyla otobüs üreticisinin ürün sorumluluğu mu ya da yazılım geliştiricinin ürün sorumluluğu mu veyahut alan sağlayıcı operatör belediyenin sorumluluğu ile yolun sigortalanması sorumluluğundan mı bahsetmemiz gerektiğini anlamak için Ar-Ge çalışmalarımızı yürütüyoruz. Biz bugüne kadar oto sigortalarında üçüncü şahsa verilen sorumluluğu biliyorduk. Otonom araçlarla birlikte neyi sigortalayacağımız ve sorumluluklar konusu şimdi daha kompleks bir hale geldi. Quick Sigorta olarak biz de konuyla ilgili çalışmalarımızı sürdürüyoruz.” açıklamalarında bulundu.

Otonom toplu taşıma araçları trafik sorununu çözecek

Atalay Taşkoparan ise ilk otonom toplu taşıma aracı OTONOM e-ATAK projesiyle ilgili, “Trafik, günümüzde dünyanın büyükşehirlerinin sorunu. Trafiğin çözümü ile ilgili çalışmalara baktığımızda paylaşımlı araçlardan çok söz edildiğini görüyoruz. Ancak büyükşehirlerde paylaşılan araçların yolcu beklemesi sebebiyle trafik sorununa özellikle gün başlarında ve sonlarında olumsuz etki ettiğini görüyoruz. Yakın dönemde San Francisco’da yapılan araştırma sonucunda, gelecekte trafikte göreceğimiz bireysel otonom araçların trafik sorununa çözüm olmayacağı, fakat paylaşımlı araçların boyutları büyütülerek toplu taşıma aracı olması durumunda, ortaya katlamalı şekilde faydalar silsilesi çıkacağını biliyoruz. Biz bu nedenle sürücüsüz toplu taşıma araçlarını hedefledik. Bu projenin arkasında büyük bir yapay zekâ oluşumu var. Birçok mühendislik disiplini bir arada çalışıyor. Türkiye’deki faaliyetlerimizde de birçok genç Türk mühendisine istihdam sağladık. Türkiye’deki mühendislik eğitimi bu proje için çok uygun.” diye konuştu.

OTONOM e-ATAK AB ülkeleri içinde sürücüsüz çalışan ilk otobüs

Dördüncü seviye otonom sürüş teknolojisi geliştiren yazılım firması ADASTEC geliştirdiği otonom sürüş yazılımını KARSAN’ın elektrikli otobüsü olan e-ATAK ile entegre ederek dünyanın ilk sürücüsüz elektrikli otobüsü olan OTONOM e-ATAK’ı hayata geçirdi. Sürücüsüz otobüsün ilk uygulamasını, bir Avrupa Birliği Projesi olarak, Romanya’nın Ploeşti şehrinde bulunan Endüstri Parkı içerisinde Rgerçekleştiren ADASTEC, ardından ABD’de planlanan çeşitli otonom toplu taşıma pilot projeleri kapsamında, Michigan State Üniversitesi’nin (MSU)kampüsü içerisinde tanımlı bir rotada, sürücüsüz olarak yolcu taşıma hizmetini, üç yıl süre ile verme iznini NHTSA’dan (NationalHighwayTrafficSafety Administration) aldı. Bu izin kapsamında, diğer bir OTONOM e-ATAK otobüsünü,KARSAN’ın da desteği ile, ABD’ye götürdü ve MSU kampüsü içindeki rotada yolcu taşımaya başladı. Bu gerçekleştirme ile ADASTEC, ABD’de otobüs kategorisinde “Yolcu Taşıma Lisansı” alan ilk Seviye 4 otonom firması oldu. Bu operasyonda, OTONOM e-ATAK otobüsü, Üniversite’nin öğretim üyelerini ve öğrencilerini, otopark bölgesi ile kampüs binaları arasında taşımaktadır. Bu uygulama, bugün dahi Amerikan Ulaştırma Bakanlığı’nın otonom projeleri listesindeki tek otobüs uygulamasıdır. Diğer bir OTONOM e-ATAK, son olarak Norveç’e satıldı ve gerekli güvenlik testlerinin TUV Nord tarafından yapılması ve yolcu taşıma izninin Norveç Ulaştırma Bakanlığı tarafından verilmesi sonrasında, Norveç’in turistik şehri Stavanger’de, liman ile şehir merkezi arasındaki toplu taşıma operasyonuna başladı. Yolcuların bilet kullanarak yararlandıkları bu hizmet kapsamındaki araç, Avrupa Birliği ülkeleri içinde, sürücüsüz çalışan ilk otobüs olma özelliğini taşıyor.

Otoritelerin tercihi oldu

ADASTEC’in sunduğu teknolojik özellikler, şehirlerine daha sürdürülebilir, güvenli ve konforlu bir toplu ulaşım hizmetini sağlamak isteyen, gelecek vizyonu gelişmiş belediye başkanları, toplu taşıma otoriteleri ve operatörlerinin tercihi olurken tüm bu başarılı uygulamaları hayata geçirmiş olan OTONOM e-ATAK, dünya yolculuğuna, geçtiğimiz yılın başında, Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde tanıtılan bir tören sonrasında başladı.