Yükselen oto sigortası primleri ABD’de de sorun

Türkiye’de araç sahipleri özellikle son bir yıldır enflasyon oranın üzerinde artan kasko ve trafik sigortası primleri nedeniyle çare ararken Amerikalı sürücüler de aynı sorunla karşı karşıya… ABD’de son bir yılda otomobil sigortası primleri genel enflasyon oranın üç katı zamlandı.

****

Pandemi sonrası dönemde tüm dünyada ekonomide yaşanan çalkantıların en çok etkilediği alanlardan biri otomobil sigortaları oldu. Yetersiz arz, artan hammadde fiyatları ve çip krizi gibi etkenlerle hızla yükselen araç fiyatlarının yanı sıra, enflasyon nedeniyle işçilik ve onarım maliyetlerinin artması sigorta şirketlerinin hasar maliyetlerini de aşırı oranlarda yükseltti; bu da primlere yansıdı.

Türkiye’de fazlasıyla hissedilen yüksek kasko ve zorunlu trafik primleri sorunu ABD’de de yaşanıyor.

Finans uzmanı Ann Carrns’ın New York Times’da yayınlanan makalesine göre, ABD’de oto sigortası primleri son bir yılda yüzde 15 arttı. Bu da aynı dönemde yüzde 5 olan genel enflasyon oranının üç katı artış anlamına geliyor.

ABD’de halen ortalama yıllık otomobil prim yaklaşık 2.000 dolar olduğu belirtilirken, oto sigortası fiyatlarındaki artışın devam etmesi bekleniyor. Görüşüne başvurulan sigorta şirketi yetkilileri, otomobil sigortası kârlılığını artırmak için 2023’te ek artışlar gerçekleştirmeyi beklediğini söylüyor.

Sigorta endüstrisi analistleri, hem otomobil parçaları hem de işçilik dahil olmak üzere onarımlar için daha yüksek maliyetlerin yanı sıra işçi azlığı nedeniyle araç kiralama maliyetlerinin daha uzun onarım sürelerine yol açtığını ve bunların hepsinin daha maliyetli tazminat taleplerine ve daha yüksek primleri beraberinde getirdiğini söylüyor. Araştırma şirketleri, araç onarımlarıyla ilgili her şeyin fiyatının arttığını belirtiyor.

American Property Casualty Insurance Association’ın bireysel sigortalardan sorumlu departman başkan yardımcısı Robert Passmore, pandemi hafifledikçe ister iş ister eğlence amaçlı seyahat için daha fazla sürücünün yollara dönmesinin kaza riskini artırdığını söylüyor. Pandemi sırasında daha yüksek hızlarda araba kullanmak gibi edinilen kötü alışkanlıklar da riskleri arttırıyor.

Sigortacılar, pek çok iyi sürücünün sürüşleriyle çok az ilgisi olan faktörler nedeniyle cezalandırıldığını söylüyor. ABD’de kredi puanı da poliçe fiyatlarını etkiliyor.

Amerika Tüketici Federasyonu’nun New York’taki sigorta primleriyle ilgili yakın tarihli bir raporu, mükemmel sürüş siciline ve mükemmel krediye sahip sürücülerin hayat dışı sigorta poliçeleri için yılda ortalama 730 dolar ödediğini, aynı sürüş sicili ancak düşük kredi ortalamasına sahip sürücülerin ise yaklaşık 2.100 dolar ödediğini ortaya koydu. Federasyon, özellikle düşük gelirli müşterilere ve azınlık mahallelerinde yaşayan insanlara zarar verdiğini söyleyerek, sigorta derecelendirmesinde kredi notu kullanımının kaldırılmasını destekliyor.

Sigortacılar ise kredisi iyi olan sürücülere daha iyi fiyatlar vermeyi savunuyor ve bu müşterilerin hasar olasılıklarının daha düşük olması nedeniyle bunun mantıklı olduğunu söylüyor.

Ann Carrns makalesinde, tüketicilerin daha uygun fiyatlardan poliçe yaptırabilmeleri için önerilerde de bulunuyor. Bu öneriler arasında, farklı sigorta şirketlerinden teklif istemeleri, sigorta satın aldıkları şirketleri değiştirmeleri, sigortalanması daha az maliyetli araçları satın almaları, işlerine fazla yaramayacak teminatları satın almamaları, araçlarına telematik cihazı taktırmaları bulunuyor.

Bir tüketici derneği yetkilisi, “Bir araba satın almak istiyorsanız, sigortalanması daha az maliyetli olan modellere odaklanarak, araba alışverişinin başından itibaren sigorta maliyetlerini düşük tutmaya yardımcı olabilirsiniz, Büyük bir kamyonet veya SUV yerine, sigortalanması daha ucuz olan araçları düşünün” diyor.

Uzmanlar ayrıca, sigortalılara poliçelerindeki muafiyet oranlarını arttırmalarını da öneriyor.