Dr. Behlül Ersoy: Yurtdışı Vize Muafiyeti Tamam, Peki Ya Riskler?

Seyahat sağlık sigortası zorunlu olduğu için değil, sağlayacağı nihai değerler için çok önemli. Tüketiciye de bu değerler sunulmalı. Bunun yanında seyahat sağlık sigortasında müşteri memnuniyetinin çok iyi yönetilmesi gerekiyor. Vize muafiyeti olan vatandaşlarımıza da ayrıca seslenelim: Vizeden muaf olduğunuz gibi, seyahat sağlık sigortasıyla birçok riskten muaf olmanız mümkün.

-Dr. Behlül Ersoy

Yazın gelmesiyle birlikte yurtdışı seyahatlerinde de yoğunluk artmaya başladı. Bununla birlikte özellikle en çok ziyaret ettiğimiz Schengen bölgesi vize başvuruları da tarihinin zirvesini görüyor. Bildiğiniz gibi Schengen bölgesine dahil ülke konsoloslukları daha vize başvurusu aşamasında seyahat sağlık sigortanızı yaptırmanızı istiyor. Bu yüzden kimseye, “aman trafik sigortanı yaptırmayı unutma!” demeyeceğimiz gibi bu vizeye başvuranlara da seyahat sağlık sigortası zımni bir zorunluluk olduğu için böyle bir uyarı da yapmayacağız.

Bizim dikkat çekmek istediğimiz kitle, bu bölgeye vizesiz girebilen veya seyahat sağlık sigortasını ihtiyari olarak yapabilecekleri bir yurt dışı rotası olanlar.

Öncelikle Türkiye’de genel (yurtiçi ve yurtdışı) seyahat sağlık sigortası pazarının durumuna bir göz atalım. Türkiye Sigorta Birliği (TSB) verilerine göre 2021 yılında 1.145.930 olan sigortalı adedi 2022 yılı sonunda 1.929.807’e ulaşmış. Bu da yaklaşık %68’lik bir artışa isabet ediyor. Fakat yurtdışı seyahat sağlık sigortası prim üretimindeki değişim çok daha dikkat çekici. 2021 yılı 1.186.807 TL olan yurtdışı seyahat sağlık sigortası prim üretimi 2022 yılında 954.652 TL’ye gerilemiş (TSB, 2023). Kur ve enflasyondaki değişim de dahil edildiğinde prim üretiminde dramatik bir düşüş olduğu görülmekte. Bu prim üretimlerinin büyük bir bölümününse Schengen vizesine bağlı olarak zorunlu yapıldığını düşünebiliriz. Bu tabloda göremediğimiz ise, tam da sigorta bilincini aşılayabileceğimiz vize muafiyeti olan ve seyahat sağlık sigortası zorunluluğu istemeyen ülkelere giden kitle. Onların başında da yeşil pasaport sahipleri geliyor. Özellikle yeşil pasaport alabilmek için gerekli şartların güncellenmesi ile bu pasaport sahipleri gün geçtikçe artıyor.

Peki akademik çalışmalarda seyahat sağlık sigortası satın alma ihtimali olan bu ve benzer potansiyel müşterilere ilişkin neler tartışılıyor?

Örneğin, Kerr & Kelly (2019) seyahat sağlık sigortasının özellikleri ve satın alındıktan sonra elde edilen değeri araştırmış. Son bir yıl içinde seyahat sigortası satın alan farklı yaş ve cinsiyetteki kişilerden oluşan örneklem gurubuyla 20 görüşme gerçekleştirmiştir. Görüşme sonucuna göre, seyahat sigortasının güvenlik, huzur ve mutluluğu nihai değer olarak sunduğu konusunda tüm örneklem hem fikir (Kerr & Kelly, 2019: 197). Bunun yanında Amblee’nin  (2016) çalışmasına göre, özellikle çevrimiçi kanallar aracılığıyla paylaşılan olumsuz deneyimler satın alma davranışı üzerinde güçlü ve orantısız bir etkiye sahip (Amblee, 2016: 137). Kai vd. (2021) benzer şekilde yaşlı Çinlilerin seyahat sigortası satın alma davranışında akranlarının etkisinde kaldığı sonucuna ulaşmış (Kai, 20211: 10).

Özetle seyahat sağlık sigortası zorunlu olduğu için değil, sağlayacağı nihai değerler için çok önemli. Tüketiciye de bu değerler sunulmalı. Bunun yanında seyahat sağlık sigortasında da müşteri memnuniyetinin çok iyi yönetilmesi gerekiyor.

Son olarak, pek değerli vize muafiyeti olan vatandaşlarımıza da seslenelim: Vizeden muaf olduğunuz gibi, seyahat sağlık sigortasıyla birçok riskten muaf olmanız mümkün.

Kaynak:

Amblee, N. (2016). The impact of eWOM density on sales of travel insurance. Annals of Tourism Research56, 137-140.

Kai, Y., Zhujun, K., Zhijie, C., Xiaoting, S., & Wanyue, T. (2021). Social learning? Conformity? Or comparison?—an empirical study on the impact of peer effects on Chinese seniors’ intention to purchase travel insurance. Tourism Management Perspectives38, 100809.

Kerr, G., & Kelly, L. (2019). Travel insurance: the attributes, consequences, and values of using travel insurance as a risk-reduction strategy. Journal of Travel & Tourism Marketing36(2), 191-203.

Türkiye Sigorta Birliği, TSB. (2023). Sigortacılık ve bireysel emeklilik mali tablo ve istatistikleri, https://www.tsb.org.tr/tr/istatistikler