Özgür Yılmaz: Dijitalleşmenin acentesiz olmayacağı kesin

İstanbul Ticaret Odası (İTO) Meslek Komitesinde göreve başladığından bu yana sigortacılığın çatı kuruluşlarının bir araya geldiği toplantılar organize ederek sektörün ve acentelerin sorunlarına çözüm bulma yolunda adımlar atan İTO Sigortacılık Meslek Komitesi Başkanı Özgür Yılmaz 746’ncı sayımızın konuğu oldu. Aynı zamanda TOBB SAİK üyesi de olan Yılmaz ile İTO ve SAİK’te sektörün gelişimi yolunda gerçekleştirilenleri ve yeni hedefleri konuştuk. Dijitalleşme konusunda sektör ve acentelerin yönünü de değerlendiren Yılmaz, “Kesinlikle gözardı edilmemelidir ki, acentesiz bir dijitalleşme sigorta sektöründe dün ve bugün olmadığı gibi gelecekte de kesinlikle olmayacaktır. Dijital satış ancak acentenin teması ile birleştirilince başarı getirecek, penetrasyon artışı sağlayacaktır” dedi.

Özgür Bey, 2022 Kasım ayında gerçekleştirilen İstanbul Ticaret Odası (İTO) seçimlerinde, Sigortacılık Meslek Komitesi Başkanlığına seçildiniz. Ayrıca TOBB SAİK’teki göreviniz de sürüyor. Acentelik mesleği adına bu dönemde gerçekleştirdiklerinizi hatırlatarak başlayalım mı?

İTO’da göreve geldiğimiz günden bugüne 8 ay geçti ve bu kısa süre zarfında değerli meslektaşlarımızla bir araya gelebildiğimiz aşağıdaki önemli konu başlıkları ile gerçekleştirdiğimiz toplantılarımız oldu:

  • 18 Nisan 2023 tarihinde başarılı, etkili ve ses getiren “Trafik Sigortalarında Yeni Yol Haritası” konulu toplantı.
  • 26 Nisan’da, İTO Cemile Sultan Korusunda “Deprem” konulu toplantı.
  • 16 Mayıs’ta tarihinde “Hayat ve BES” konulu toplantı.
  • 30 Mayıs’ta İTO Sigortacılık Meslek Komitesi olarak, “Haksız Fesih ve Portföy Mülkiyeti” konulu sigorta sektörü bilgilendirme toplantısı.

SAİK’te de görev süremiz boyunca gerçekleştirdiğimiz bazı çalışmaları ise şöyle sıralayabilirim:

-Trafik sigortalarında %8 olan havuz komisyonumuzu %10’a çıkarttık

-Tüzel kişi acentelerde teknik personel çalıştırma zorunluluğunu kaldırarak bilhassa tek başına çalışan meslektaşlarımızı maddi külfetten kurtardık.

-Trafik sigortası iptallerinde asgari işlem ücretini 32 TL’den 200 TL’ye çıkarttık.

– Tüzel kişi acentelerin müdür dışında ekstra teknik personel çalıştırma zorunluluğunu kaldırttık.

-MASAK alt sınırını 185.000 TL’ye çıkarttık.

-Güvence hesabından sigortalılara giden yenileme hatırlatması ile ilgili acenteyi pas geçen mesajı düzelttirdik.

-Bankaların krediye bağlı olarak düzenledikleri poliçelerden sigortalının cayma hakkını kullanmasını sağladık.

-Mal ve hizmet satan alışveriş sitelerinde trafik kasko ve sağlık gibi sigorta poliçelerinin satılmasını engelledik.

-Noterlerin sigorta poliçesi satması adına yapılan girişimleri engelledik.

-Daha önceki Yönetmelikte yer alan “Asli işi sigorta aracılığı olmayan işletme” ifadeleri ve bunlara ilişkin düzenlemeleri yeni yayınlanan yönetmelikte kaldırttık.

-Seyahatle ilgili tüm firmalara aracılık yetkisi veren düzenlemede, yolcu taşımacılığı firmalarının internet sayfaları ve mobil uygulamalarını sadece bilet satışı ile sınırlandırdık.

-Yetkisiz kişi ve kuruluşların sayfalarında sigorta satış linklerini kaldırttık.

-Mal ve hizmet satışı ile bağlantılı olarak sunulan sigortalardaki azami 5 yıllık poliçe süresi, uzatılmış garanti teminatı verilen sigortalar hariç olmak üzere azami 2 yıla düşürttürdük.

-Uzaktan iletişim aracı olarak tanımlanan kiosk ifadesini yeni yönetmelikten çıkarttırdık (TüvTürk’teki kabinlerin faaliyetini durdurttuk).

-Seyahate ilişkin sigortalar ile bilgisayar, tablet, cep telefonu ve beyaz eşya gibi cihazların satışına bağlı olarak elektronik cihaz, makine kırılması ve hırsızlık sigortası dışında mesafeli olarak başka ürün satışını engellettik.

-Carglass, Fibabank ve Yapı Kredi Bankası ile çeşitli iş birliği projeleri planlayarak, meslektaşlarımızın özel kampanyalardan yararlanmasını sağladık.

-Yetkisiz sigorta aracılığının engellenmesi, acente ile broker arasında özellikli teminatlar haricinde iş paylaşımı yapılmaması hususlarında Hazine ve Maliye Bakanlığı nezdinde girişimde bulunup, söz konusu iş ve işlemlerin engellenmesini sağladık.

-Elazığ, İzmir ve Kahramanmaraş ve 10 ilde depremden etkilenen meslektaşlarımıza ve depremzedelere destek olduk. Yaşanan sorunlarının çözümüne yönelik çalışmalar yaptık.

-Sigorta acentelerine yönelik, devlet destekli alacak sigortası ve devlet destekli tarım sigortalarına ilişkin elektronik ortamda bilgilendirme seminerleri düzenlendik.

-Mesafeli Sigortalar Satışı Yönetmeliği iptal ettirilerek acenteler aleyhine olan maddeleri kaldırttık.

-Sigorta acentelerinin tanıtımına yönelik çeşitli afişler hazırladık. Televizyon ve dijital mecralarda mesleğimizin tanıtımına yönelik reklam filmleri yayınlattık.

-Disiplin süreçlerini titizlikle takip ettik. Pek çok usulsüz acente hakkında meslekten mene varan cezalar uyguladık.

-Yetkisiz kişiler ve bu kişilerle iş birliği yapan acente ve brokerler hakkında suç duyurularında bulunduk, savcılık kararı ile hapis ve para cezası uygulattırdık.

-SAİK olarak TSB ile ortak proje olarak geliştirdiğimiz TOBB ETÜ SEM ve TSEV bünyesinde kapsamlı mesleki eğitim programları oluşturarak meslektaşlarımızın bu eğitimlerden faydalanmasını sağladık.

Bunca yıllık meslek hayatınızda acentelerde gördüğünüz eksikleri ve bunları düzeltme yollarına dair fikirlerinizi paylaşır mısınız?

Acentelerimizin gelişen dünyada aktif rol oynayabilmeleri için önerilerimi şöyle sıralayabilirim:

-Çevresel değişimlere hızlı ve etkili cevap verebilme, yani adaptasyon kabiliyetine sahip olmak, teknoloji ve dijital dönüşüm konusunda duyarlı olmak, yasal düzenleme ve yaptırımlara uymak, güçlü sosyal çevreye sahip olmak.

-İllegal sigortacılarla mücadele edebilmek, iş etiği konusunda duyarlı olmak, rekabet etme yeteneğine sahip olmak, baskı gruplarına karşı güçlü durmak, siyasi otoriteye yakın olmak.

-Acente-şirket arası ilişkilere özen göstermek, itibar sahibi olmak, güçlü ittifaklar içinde yer almak, diğer acentelerle birleşerek büyümek.

-Dağıtım kanalları arasından tercih edilebilmek, özdeğerlendirme yapmak, kurumsallaşmak.

-Sorun çözme kabiliyetine sahip olmak, etkili bir şekilde mesleği icra etmek, özverili çalışmak.

-İyi derecede kurumsal bilgi düzeyine sahip olmak, sigortacılık ve işletmecilikle ilgili kurucu ve personel yetkinliklerine sahip olmak, personel sorunlarını hızlı çözebilmek ve sürekli öğrenmeyi alışkanlık haline getirmek.

-Yenilik, ergenlik ve olgunluk dönemlerinde karşılaşılan sıkıntıları zamanında etkili çözümler bularak ve gerekli tedbirleri alarak çözmek, her yaşam evresinde güvenilir bir acente olmak.

-Müşteri memnuniyeti açısından duyarlı olmak, acente yapısı itibariye müşteriyi cezbetmek, müşteri beklentilerini en iyi şekilde karşılamak.

– Yenilik, ergenlik ve olgunluk dönemlerinde güçlü bir sermaye yapısına sahip olmak, acentenin gelir ve harcamalarını titizlikle yönetmek.

Peki acenteliğe yeni başlayan meslektaşlarınıza ayrıca tavsiyeleriniz olur mu?

Elbette… Yeni kurulan acenteler, kendi ayakları üzerinde durmaya başladıklarında, yoğun bir rekabet baskısı altına girer. Bu konuda rekabet etme yeteneğine bağlı olarak, acentenin hayatta kalması veya yaşamını sona erdirmesi söz konusu olabilir.

Sigorta acentesi faaliyette bulunduğu pazarda kendi çevresinde iş yaptığı müddetçe önemli bir sıkıntı ile karşılaşmaz. Ancak rüştünü ispat etmeye kalkıp diğer olgun rakiplerinin parsellenmiş pazarından pay kapmaya başladığında şiddetli bir rekabetle karşılaşır. Bu mücadelenin sonucuna göre acente pazarda ya kendini kabul ettirerek yaşamına devam edecek ya da kendi dar çevresine dönerek mevcut şartlarda yaşamaya çalışacaktır.

Acenteler arası rekabet ve işbirliği konusunda iş etiğine bağlı kalmaları, yaşamsallıklarına, onların hayatta kalmalarına veya popülasyondan ayrılmalarına zemin hazırlamaktadır. Diğer dağıtım kanallarının pazara dahil olması ile birlikte acenteler arası rekabetin şartları zorlaştığından, etik olmayan durumların ortaya çıkması acentelerin yaşam kalitesini yakından etkilemekle birlikte, bu konuda gereken beceriye sahip olmayanlar ise zor durumda kalabilmektedirler.

Sektörde 10 yıldır “dijital” en çok kullanılan kelimelerden biri olmasına rağmen satışın ana bileşeni olarak acenteler güçlerini koruyor. Sizin bu konuda gelecekte ne olacağına dair düşüncelerinizi alabilir miyiz?

Çevresel değişimlere hızlı ve etkili cevap verebilme kabiliyetine sahip olmak, teknoloji ve dijital dönüşüm konusunda duyarlı olmak, yasal düzenleme ve yaptırımlara uymak, güçlü sosyal çevreye sahip olmak, iş etiği konusunda duyarlı olmak, rekabet etme yeteneğine sahip olmak, itibar sahibi olmak, kanıksanmış olmak, özdeğerlendirme yapmak, sorun çözme kabiliyetine sahip olmak, sigortacılık ve işletmecilik ile ilgili becerilere hakim olmak, kurucu ve personel yetkinliklerine sahip olmak, müşteri memnuniyeti açısından duyarlı olmak, acentenin gelir ve harcamalarını titizlikle yönetebilmek olarak ifade edilebilir.

Ancak bunun ötesinde bir sigorta acentesinin ömrünü belirleyen en önemli faktör acente-şirket arası ilişkilerin düzeyidir.

Çünkü, sigorta şirketi isterse acentesini destekleyerek ona her türlü imkânı verebilir ve hayatta kalmasını sağlar. İsterse diğer dağıtım kanalları üzerinden poliçe satarak acenteyi saf dışı bırakabilir. Bundan dolayı sigorta şirketi tarafından desteklenmesi için acentenin vazgeçilmez özelliklere sahip olmasının acentenin yaşamsallığına ve uzun ömürlülüğüne önemli etkileri olabileceği söylenebilir.

Sigortacılık sektöründe ihtiyaç ve beklentiler doğrultusunda gerekli yasal düzenlemeler paydaşların da katılımıyla en kısa sürede yapılmalı. Teknolojik ve dijital dönüşümün sağlanması için gerekli mali, teknik ve eğitim konularında hazırlıklar yapılarak, e-sigortacılık alanında faaliyet göstermek için tüm hazırlıklar en kısa sürede yapılmalı. Ayrıca altyapı ve teknik konular başta olmak üzere gerekli eğitim desteklerinin sağlanması gerekmektedir.

Nihayetinde, kesinlikle gözardı edilmemelidir ki, acentesiz bir dijitalleşme sigorta sektöründe dün ve bugün olmadığı gibi gelecekte de kesinlikle olmayacaktır. Dijital satış ancak acentenin teması ile birleştirilince başarı getirecek, penetrasyon artışı sağlayacaktır.

Sigorta şirketleri piyasaya daha müşteri odaklı, satışa daha kolay çevrilebilecek ürünleri sunabilmek için neler yapabilir?

Günün ihtiyaçlarına göre, teknoloji ve dijital dönüşüm konusunda acenteleri cesaretlendirici altyapı ve teknik eğitim desteklerinin sağlanması, dağıtım kanalları arasında ayrım gözetmeksizin adil bir çalışma ortamının oluşturulması, illegal sigortacılar konusunda duyarlı olunması ve gerekli önleyici tedbirlerin alınması, ülke çapında kurumsal acente yapılanmaları karşısında yerel ve bölgesel çalışan acentelerin kollanması, gözetilmesi, acentelerle yapılacak olan acentelik sözleşmesinin her iki tarafın da istek ve beklentilerini karşılayacak şekilde düzenlenmesi, acentelerin karşılaştıkları sorunların çözümünde onlara yardımcı olmak, poliçe satış ve düzenlemelerinde teknik bilgi desteği sağlanması ile sigorta şirketleri piyasaya daha müşteri odaklı, satışa daha kolay çevrilebilecek ürünleri sunarak sektöre katkı sağlayabilir.

Tüketicinin belli bir bütçesi var ve bu bütçeden farklı ihtiyaç alanlarına pay ayırıyor. Sigorta bu alanların içinde ön sıralarda yer almıyor. 70 bin liralık telefon kullanabilen bir tüketici kasko sigortası, konut, hatta DASK bile satın almayabiliyor. Hal böyleyken sigortacı için rekabetin sınırları sektörün dışına taşıyor. Multisektörel rekabet sahasında sigortacılar sizce nasıl başarılı olur?

Müşteri memnuniyetinin acentenin yaşamında hayati derece bir öneme sahip olduğunun unutulmaması, bu konuda azami dikkatin gösterilmesi, müşterilerden kaynaklanabilecek sorunların çözümünde bireysel değil kurumsal hareket edilmesi gerekir. Etkili bir aracılık faaliyeti yürütülebilmesi için acentenin sigortacılık işlemleri başta olmak üzere, müşteri memnuniyeti kurallarına azami özen göstermesi, eksik işlemler nedeniyle acentenin müşteri karşısında zor durumda kalmasının engellenmesi, poliçelerden kaynaklanabilecek her türlü sorunun vakit geçirmeden çözülmesi hayati önem arz etmektedir. Acentelerin mesleki bilgi düzeylerinin arttırılması ve müşteri memnuniyetinin sağlanması amacıyla acenteye gerekli desteğin verilmesi, bunun için de gerekli olan sürekli eğitimlerin düzenlenmesi neticesinde acentelerin tüketiciye daha yakın teması sağlamalı. Böylece, tüketicinin para verip poliçe aldığını düşünmesinden ziyade, aslında, risklerinin satın alındığı düşüncesinin yaygınlaştırılarak önceliğinin sigorta poliçesi olduğu anlatılmalıdır.

Özgür Yılmaz’dan sektöre canlılık getirecek hedefler

Önümüzdeki dönem planlarımız yine mesleki haklarımızı koruyarak sektörümüze canlılık getirecek stratejiler belirlemek ve çözümler üretmek yönünde olacak. Bunlardan en önemli olanlarını şöyle belirtebilirim:

-Trafik sigortalarını SBM kanalı ile tüm şirketlerden kesebilme yönünde çalışmanın hayata geçirilmesi.

-Trafik sigortası iptallerinde komisyon iadesinin önüne geçilmesi ve asgari işlem ücretinin 200 TL’den 500 TL’ye yükseltilmesi.

-Haksız Acentelik fesihleri.

-Acenteleri zor durumda bırakan acentelik sözleşmeleri.

-Eksik ve yanlış sigorta uygulamalarını engelleme amaçlı haksız rekabeti önleyecek çalışmaların düzenlenmesi.

-Bilgilendirme formlarının sorumluluğunun süresiz olarak acentelere verilmesi ile üzerimize kontrolsüz bir yük getirmesinin engellenmesi.

-Komisyon indirimi/iade ve ödül puanlar verilerek poliçe satılmasının engellenmesi.

-Asıl işi olmaksızın, mesleğimizi bir gelir kaynağı görerek, mevcut tanınmışlıkları ve altyapılarıyla, sektörümüze girmek isteyen ve haksız rekabeti fazlasıyla yaşatacak olan yapılar ile olan mücadelemizin yeni dönemde de takipçisi ve önleyicisi olmak.

-Teknik bilgi ve uzmanlık gerektiren mesleğimizle ilgisi olmayanların acentelik faaliyeti yapmaksızın poliçe satmasının engellenmesi ve bu uygulayıcılara yasal ve cezai yaptırımların uygulanması konusunda mevcut dönemdeki hassasiyetimizi de yine aynı özenle devam ettireceğiz.