Dengeli, mantıklı ve kârlı: Atlas Sigorta

Genel merkezi İzmir’de bulunan tek sigorta şirketi olarak 6 yılı geride bırakan Atlas Mutuel Sigorta, 2023’ü 100 milyon lira civarında net kâr ve yüzde 130’luk büyümeyle kapattı. Geçtiğimiz yıl hasar prim ve kârlılık hedeflerini yakaladıklarını söyleyen Atlas Mutuel Sigorta Genel Müdürü Murat Polat, “Oto dışı branşlarda alternatif ürünler geliştirip iş ortaklarımıza yeni kazanç fırsatları yaratmak istiyoruz” dedi. Tamamlayıcı sağlık ve seyahat sağlık ürünlerini hayata geçireceklerini belirten Polat, ferdi kaza ve kefalet sigortalarını ise daha aktif olacakları branşlar arasında gösterdi. Murat Polat, Atlas Sigorta’nın kaskoda artışla yılı kapattığını ancak sektör genelinin kaskoda yüzde 10 oranında poliçe kaybı yaşadığını da sözlerine ekledi.

Murat Bey, şirket olarak 2023 nasıl geçirdiğinizi ve 2024 hedeflerinizi aktararak başlayalım mı?

Tabii… Piyasadaki rekabet tahminlerimizin üzerinde gerçekleştiğinden dolayı 2023 yılını hedeflediğimiz üretim bütçesinin altında kapattık. Kaskodaki aşırı rekabet ve deprem beklediğimiz üretimi yakalamamıza engel oldu. Ancak hasar prim oranı ve kârlılık olarak hedeflerimizi tutturduk. İkinci çeyrekte 61 milyon liralık kâr elde ettik. Yıl sonunu da 120 milyon net kârla kapattık. Sonuçlar açıklandığında, hasar prim oranında en iyi beş sigorta şirketinden biri olacağımızı tahmin ediyorum. Personel sayımız 120’ye yaklaştı bu arada. 2024 ise Atlas Sigorta’nın piyasada daha çok var olacağı, kârlı bir şekilde büyüme hedefi yönünde ilerleyeceği bir yıl olacak.

Atlas Sigorta’nın hedefi hızlı büyüyerek sıralamada hızla yukarılara çıkmak değil. Dengeli ve mantıklı bir şekilde büyüyerek yavaş yavaş sektörde olmamız gereken yere gelmek istiyoruz. 2024’te en az yüzde 50 büyüme hedefliyoruz.

Kaskoda aşırı rekabetten söz ettiniz. Sizce bu yıl da devam eder mi?
Kaskodaki aşırı rekabetin olumsuz yansımalarından dolayı geçen yıl aşırı rekabet eden şirketlerin bu yıl bunu sürdürebileceğini sanmıyorum. Tarife düzenlemelerini yeniden gözden geçirmeleri gerekecek. Biz çizgimizi bozmadan yolumuza devam edip hedeflerimizi hayata geçirme konusunda daha şanslıyız. Bu yıl daha çok poliçe satabiliriz.

Kaskonun üretiminizdeki payı ne kadar?
Toplam portföyümüz içinde oto branşlarının payı yaklaşık yüzde 77. Bu pay daha önce yüzde 90’lardaydı. 2024’te bunu biraz daha aşağı çekeceğiz. Sağlık branşı için hazırlık yapıyoruz. Tamamlayıcı sağlık ve seyahat sağlık ürünlerinde üretime başlamayı hedefliyoruz. Ferdi kaza branşına da daha çok odaklanıp ayrı bir bölüm kuracağız. Ferdi kaza grup poliçeleri ve proje işlerine ağırlıklı vereceğiz. Kefalet sigortasıyla ilgili de bir yapılanmaya gideceğiz. Burada da proje bazlı çalışacağız. Hedefimiz sağlıklı ve sürdürülebilir bir portföy oluşturmak.

Geride bıraktığımız yılda en çok hangi branşlarda büyüdünüz?
Enflasyonun etkilerini hissetmeye başladığımız andan itibaren hedeflerimizi poliçe sayısına göre belirlemeye başladık. Bu açıdan 2024’te de reel büyüme hedefliyoruz. 2023’te reel olarak poliçe üretiminde yüzde 25 büyüdük ama yılın başında koyduğumuz hedefin altında kaldık. 2023 yılında daha çok oto dışında büyüdük. Enflasyona rağmen şirketin büyümesi yüzde 130’u buldu. Kaskodaki büyümemiz yüzde 120 ama oto dışındaki büyümemiz oldukça yüksek. Örneğin yangın branşında yüzde 600, mühendislik branşında yüzde 400, nakliyatta yüzde 200 büyüdük. Oto dışı branşlarda daha da yükseleceğiz.

Trafik sigortası Atlas’ın gündeminde yok
Trafik sigortası gündemimizde yok. Tavan fiyat ve havuz sistemi kalkmadan Atlas Sigorta trafik tarafında olmayacak.

Büyümekte olan bir şirket olarak yenileme oranınız ne kadar? Müşterileriniz sadık mı? Müşteri bazında sattığınız poliçe sayısında bir artış var mı?
Kasko branşı daha fiyat odaklı olduğundan müşteri fiyata bağımlı tercih yapıyor. Örneğin, geçen yıl yenileme oranlarımız bireysel kasko tarafında ciddi olarak düştü. Çünkü aşırı rekabet fiyatlarda ciddi farklar yarattı. Bundan dolayı müşteri kaybımız oldu. Ama bunun yanında ticari sigortalar ve ticari kaskoda çok daha fazla yeni müşteri kazandık. Her şeye rağmen toplam poliçe sayısında kaskoda yüzde 22 büyüme sağladık. Sektörde kasım sonu itibarıyla kaskoda yüzde 5 küçülme var. Yani sektör genelinde kaskoda adet bazlı yüzde 10 küçülme söz konusu. Bu da sigortalıların yüzde 10’unun bu yıl poliçe yaptırmadığı anlamına geliyor.

Sektördeki gündem maddelerinin başında sermaye yeterliliği geliyor. Şirketinizin bu konudaki durumunu özetler misiniz?
Yarı yıl sonuçlarına göre 2023’te sermaye yeterliliğimiz yüzde 141. Yani gerekli sermayenin 40 puan üzerindeyiz. Bu da sektör ortalamasının üzerinde. Sermaye konusunda şirketimizin herhangi bir problemi söz konusu değil. Eksiğimiz yok, fazlamız var diyebilirim. Her yatırımcının olduğu gibi bizim sermayedarımızın da elbette kâr beklentisi var. Ancak bu konuda üzerimizde baskı söz konusu değil. Bugüne kadar elde ettiğimiz tüm kârı sermayeye aktardık. Sermaye yeterliliği kısmındaki fazlamızı daha da arttırmak istiyoruz. Bunu sağladıktan sonra kâr payı da paylaşılabilir. Bunun için 2 yıl süre koyduk. Bu sürede elde ettiğimiz kârı sermayeye aktarmaya devam edeceğiz.

Bu arada iki şirketin ruhsatının iptal edilmesinin dumanı henüz sönmedi. SEDDK’nın kararını ve süreci nasıl değerlendiriyorsunuz? 

Bu konuda her şey net ve açıktı, SEDDK da Sigortacılık Yasasını uyguladı. Atlas Sigorta ve diğer sigorta şirketleri sigortalıların zararının bir bölümünü dolaylı olarak taşıyıp destek verecek. Hedefimiz sigortalıların mağdur olmaması ve vatandaşta sigortayla ilgili olumsuz bir algı oluşmaması. Atlas Sigorta olarak bu şirketlerden gelen poliçelerde yenilemeleri yapacağız. SEDDK’nın bize bildirdiği şartlarda indirimleri de uygulayacağız.

Sosyal sorumluluk projeleri de iş hayatında son dönemin popüler başlıklarından biri. Siz ne yapıyorsunuz kurumsal sosyal sorumluluk alanında?

Son depremlerde ülkece ciddi sıkıntı çektik. Deprem konusunda halkımızın bilinçlendirilmesi gerekiyor. Biz de bu yönde yeni bir sosyal sorumluluk projesi başlatıyoruz. Deprem ve doğal afetlerle ilgili hazırladığımız dijital okur yazarlık projesini bir üniversiteyle birlikte yürütmeyi planlıyoruz. Vatandaşlara depremle ilgili yapmaları gereken hazırlıkları, almaları gereken önlemleri anlatmayı hedefliyoruz. Aynı zamanda sigorta konusundaki farkındalık ve bilinci de artırmayı amaçlıyoruz. Yakında projemizin lansmanını yapacağız.

Genel müdürlüğün İstanbul dışında olmasının avantaj ve dezavantajları
Herkesin bildiği üzere İstanbul dışında genel gider maliyetlerinin daha düşük olması bizim avantajımız. Dezavantajımız ise nitelikli insan kaynağı bulmakta zorlanmamız. Sigortacılık konusunda deneyimli personeli İstanbul’dan transfer etmek zorunda kalıyoruz. Ancak artık eskisi kadar zorluk çekmiyoruz. Çünkü deneyimli yöneticilerimiz ekiplerini yetiştirmeye başladı. Genel merkezin İzmir’de olmasının bir dezavantajı da İstanbul gibi en büyük pazar payına sahip olan şehre uzak olmamızın oradaki işlere odaklanmamızı güçleştirmesi. Ama diğer taraftan, Ege bölgesindeki acentelerin bize daha kolay ulaşabilmesi de bir avantaj. Sorun yaşadıklarında direkt temasa geçebiliyorlar. Bu da bölgedeki acenteler ve müşteriler için büyük bir avantaja dönüşüyor.